måndag 16 oktober 2017

Motorcykel och försenat oljebyte

Den 28 september var en stor dag, då erövrade jag A-körkort. Man får nog säga så, det var vare sig gratis eller enkelt. Tror jag landade på 22 lektioner och en missad uppkörning. Men Lovéns trafikskola i Sandviken gjorde ett jättebra jobb, kunniga, trevliga och generösa, kan inte tänka mig att någon skulle göra ett bättre jobb. Det blev tydligt att jag behöver en stor hoj. Den Yamaha Tracer 900 jag körde på skolan var väldigt trevlig, aningen för låg i sadeln men skön ändå. Testade också en ny Honda Africa Twin, den var också fin, gärna en sån. Tillslut läste jag om Triumph Tiger 955, hög och oerhört prisvärd. I Örebro fanns en roulettegrön 02:a i fint skick med färgmatchade väskor. Tre ägare, svensksåld och 5500 mil. Det var bara att slå till, först tåg till Örebro, sen hemfärd via Norberg och Elsa Anderssons konditori. Totalt har det blivit 40 mil. Sen dess har det blivit en burk kedjespray och lite putsande. Ikväll upptäckte jag att det var låg oljenivå, påfyllning krävs innan nästa tur, ett observandum att hålla under bevakning förstås. Däcken har godkända mönsterdjup men börjar bli gamla, fram från 2012 och bak från 2014, så där blir det nytt.

Har dåligt samvete nu, men först idag fick Saaben ny olja, vid 225695 km. Det innebär 1947 mil på samma olja, inte bra, nu får det bli lyxbyte efter 1000 mil. Tyvärr har OKQ8 höjt priset på gör det självverkstan. Nu tar de 50 kr i öppningsavgift och 2,75 per minut. Sammanlagt 115 kr, det är faktiskt dyrt. 20l dunk och garagebyte nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar