måndag 17 juli 2017

Norrlandsresan 2017

Det var dags för mig att få se Kiruna innan de flyttat staden. Därför packade vi bilen full och lade upp en rutt norrut.

Dag 1: Gävle - Sundsvall

Började med en frukost på Scandic Väst i Gävle. Lite halvsurrealistisk känsla då hotellet var fullt av Jehovas vittnen som tydligen hade en konferens i stan. På vägen upp stannade vi på Gränsfors bruk och jag handlade en yxa medan min hustru köpte en blomkruka. Sedan firade vi hennes födelsedag i Sundsvall.

Dag 2: Sundsvall -Umeå

Besök på Naturrum Höga kusten och lift upp till Skulebergets topp där vi kokade kaffe. I Umeå hade vi ordnat ett rum på patienthotellet. Lunchpizza på Väven, besök på konstmuseet och promenad på stan.
Kvällen avslutade vi med ett besök på Umedalens skulpturpark. En fantastisk plats.

Dag 3: Umeå - Piteå

Regn och fulväder, vi tar en sväng förbi ostens hus i Burträsk. I Piteå söker vi upp Gläntanbadet men det är för kallt i vattnet. Regnet hänger i luften medan vi tar en tur på stan. Till kvällen går vi på bio. I badhusparken hade de anlagt en fin trädgård med växter utvalda för sin härdighet.

Dag 4: Piteå - Pajala

Regnet hänger i luften och det är kallt. Vi besöker Luleå och Norrbottens museum, Kulturhuset och åker ut till Kyrkstan. Väl där öser regnet ner på ett nästan parodiskt vis. Vi lagar kaffe i porten till Nederlule Kyrka, tittar på Albertus Pictor målningarna och reser vidare mot Boden och Rödbergsfortet. Guiden tar oss på en nära två timmar lång visning, utsikten från hjässan är fin, tyvärr är vädret uselt. Därefter drar vi vidare till Pajala. I Pajala passar vi på att besöka Vassikavuoma, den stora slåttermyren och Laestadius pörte. Jag badar bastu och äter renkött.

Dag 5: Pajala - Kiruna

Återigen kallt, det har slutat regna. Vi åker söderut till Sattajärvi och går på Keros fabriksbutik, kommer därifrån med en vintermössa i älgskinn. Sen besöker vi släktingar och äter mylta med vaniljglass. Vägen mot Kiruna är toppen, åtgärdad för gruvbolaget Northlands transporter. Här och var syns avstannade vägbyggen där vägen skulle ha rätats ut. Vi stannar vid suptallen och åker vidare till Kiruna. Middag på Mommas krog på Ferrum, tittar på utsikten mot Kebnekaisemassivet.

Dag 6: Kiruna - Abisko - Kiruna

Vi börjar med besök i Kiruna Kyrka. Den ska flyttas i sin helhet till Kirunas nya centrum, sedan tittar vi på stadshuset som ska rivas, bara klockstapeln blir kvar. En från utsidan rätt oansenlig byggnad men på insidan är den väldigt fin. Synd, men det nya stadshuset blir säkert ett lyft. På eftermiddagen besöker vi LKAB och åker ner i gruvan. En fascinerande resa in i en stor industri.
Framåt kvällningen är det dags för ett efterlängtat träningspass, jag tar en löprunda på Jägarspåret, gamla I 22:s elljusspår. Med anslutningen till Camp Ripan blir det dryga 7 km. Efter middag bestämmer vi oss för att ta en tur till Abisko. Samma dag har jag upptäckt att våra däck är helt utslitna, bakdäcken saknar mönster! Det känns inte helt bra samtidigt är det en fantastisk kväll med sol dygnet runt. Vi packar köket och fikakorgen, det är iskallt men oförglömligt.
Torneträsk sett från Nuolja

Dag 7: Kiruna - Jokkmokk

Vi börjar dagen med sen frukost och bad i poolen på Camp Ripan. Sedan ett besök i Jukkasjärvi, de tar rejält betalt att titta på ishotellet så det skippar vi. Kyrkan med sina bildtavlor av Bror Hjorth blir behållningen. I Gällivare/Malmberget ska de också flytta delar av staden. När vi besökte Dundret syntes det att det byggdes nytt i ett stort område. I Jokkmokk besökte vi Ajjte det samiska museet och Fjällbotaniska trädgården. Bägge är fina besöksmål. Middag på Gasskas, vi var enda gästerna. Synd på ett trevligt ställe.

Dag 8: Jokkmokk - Skellefteå

Vi hade två besöksmål idag, Storforsen och Polarbröd i Älvsbyn. Storforsen var fantastisk, kaffekok med forsvatten i döda fallet. Bullarna vi köpte på bageriet i Kåbdalis var supergoda. Tyvärr var Polarbröd inte öppet så det blev en tur till Piteå igen istället och ett nytt försök på Gläntanbadet. Nu gick jag i, det var fortfarande svinkallt, fast soligt. I Skellefteå blev det en löprunda runt Moröhöjden. Jag väljer att inte kommentera kommunens arbete med sina spår, skyltning etc...

Dag 9 Skellefteå - Härnösand

Den längsta resdagen gick till vänner i Härnösand. Ett kort stopp i Docksta för att titta på tofflor. Vi stannade och åt lunch på Västernorrlands museum Murberget i Härnösand. Det blev bastubad och avsvalkande dopp i Östersjön på kvällen.

Dag 10 Härnösand - Gävle

Ett kort stopp i Timrå, annars raka vägen hem.

Bilunderhåll:

Vid 21850 mil sätter vi på nya däck, Nexen, killen på Däckakuten kommer in och säger, "det var verkligen slicks bak, inte en antydan till mönster".