måndag 19 juni 2017

Äntligen fläkt igen!

För en månad sedan dog fläkten i bilen. Jag misstänkte att det var fläktmotorn som packat ihop. Det hände på den gamla Saaben och bytet var tämligen enkelt. AD bildelar i Sandviken hade en fläkt på lager, fick den dessutom billigt 700 kr. Efter bytet trodde jag ju att det skulle börja susa ordentligt, men icke. Efter lite internetsök fann jag att fläktmotståndet också brukade ge upp. På en bilskrot i Skövde hade de ett motstånd till salu från en 2008 med 12500 mil på mätaren. De tidigare modellerna hade andra kopplingar så det gick inte att köpa ett från en äldre modell. Det slutade på 1400:- Fläktmotståndet satt överjävligt till på bilar fram till 2006. Man fick plocka bort pedalstället för att komma åt, 2006 med faceliftet flyttade de motståndet till höger sida. Så nu räckte det med att ta väck handskfacket och underpanelen till instrumentbrädan för att komma åt att skruva loss motståndet. Sen behövde förstås torkararmarna och täcklocket för fläktmotorn tas väck i motorrummet för att komma åt elanslutningen till själva fläktmotorn.

Det svåraste visade sig faktiskt vara att få loss själva plastkopplingen mellan styrdonet på panelen och motståndet, fick klura lite på det, men med hjälp av en liten skiftnyckel kunde jag hålla ihop plastspärrarna som höll fast kontakten.

Vid ca 21450 mil fick Saaben fläktmotor och motstånd bytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar