måndag 23 januari 2017

Byte av bromsskivor

I lördags bytte jag bromsskivor fram på Saaben. Ett arbete jag gjort förut på flera bilar, ingenting konstigt. Fast den här gången fanns det ett moment jag inte räknat med. Hållaren till det glidande bromsoket satt fäst med två M12 skruvar med utvändig torxskalle. Lite lyxigt, en vanlig sexkant funkar ju bra, en snabb tur till Biltema för inköp av en sån sats hylsor. Så var det detta med att åtdragningsmoment. Trots förlängningsskaft slutade det med att jag fick sätta domkraften under skaftet och pumpa loss skruven. 3 cm gänglåsning på en i övrigt torrdragen skruv. Osäkert hur många NM de dragit den med men det skulle bli värre. På högersidan gick det inte att lyfta med domkraften, skaftet tog i bärarmen då, det slutade med att jag hade foten på skaftet och ryggen mot väggen pressade för kung och fosterland. Den lossnade, men sen vet ni hur hårt det sitter med massa gänglåsning, det vanliga spärrskaftet fick inte plats så det blev till att dra ett kvart varv åt gången, riktigt segt och tråkigt. Mutterdragare var inte att tänka på, den fick inte plats.

Skivorna var tvärslut 20mm tjocka, enligt verkstadshandboken ska de bytas vid 22 mm. Kanske aldrig bytta sen bilen var ny, det som talar mot det var väl att skruven satt så hårt, bara dåliga mekaniker gör sånt, inte fabriksmontörer med momentdragare.

Sen fortsatte eländet, gängorna för glidpinnarna till oket var dåliga på högersidan, slutade med att jag fick ta fram en gängtapp och fräscha upp dem, tydligen M10x1,25 om nån undrar. Förhoppningsvis ska jag väl slippa byta skivor igen så länge jag har den bilen. Byte gjordes vid 206600 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar