onsdag 5 augusti 2015

XY100 Grusvägscykling 2015

Nu är tiomilaorienteringen på cykel genomförd. Det var varmt och soligt, på förmiddagen hade det regnat. Starten hade jag förlagt till ICA Hedesunda, första målet var Hadeholms herrgård i karolinerstil. Ett vackert hus med två flygelbyggnader. Nu var det huset som var kontrollpunkten, men eken bakom mig i vägkorsningen var fantastisk. Kanske borde den ha varit på bild istället.
 Sen var nästa mål Gysinge bruk, där passade jag på att fylla på vattenflaskan som jag snabbt förstod skulle bli ett problem. Fastän jag drack mig otörstig på Naturrum Färnebofjärden är en liten 0,5 liters flaska en varm sommardag för lite, jag hade behövt två 0,7 liters. Men nu hade jag bara ett flaskställ monterat och ingen stor flaska kvar. Det är en sak som definitivt måste fixas till 150 km orienteringen.
Kontrollpunkt tre var Bärrek,Norrlands sydligaste by med bofast befolkning. En liten idyll i en vägkorsning.

I närheten hade jag placerat två kontroller, först Högmossens naturreservat, ett rätt otillgängligt litet reservat, sedan brandtornet på Kungshögshällarna.
Kungshögshällarna är också ett naturreservat och utsikten från tornet är väldigt fin. Bara ett par kilometer från tornet strax efter Kungshögs fäbodar kommer dalgränsen. Vägen mot Grönsinka följer dalgränsen och reservatet Skissen, döpt efter den lilla sjön. Här var grusvägen fin och det fanns gamla gul-röda vägskyltar kvar från kanske 50-60 talet.
Dalgränsen i Grönsinka. Den svåraste orienteringen var över och sista delen till Hedesunda via Stålbovägen, Västerbor och Vinnersjö återstod. Det hade blivit varmare och vätskebristen gjorde sista biten tröttande trots den goda medvinden.

Erfarenheter från årets orienteringar, antalet kontroller är ok, medelfarten sjunker väldigt mycket vid svårare orientering. En vettig tid att räkna på är 22 km/h snarare än 25. Nu gick mycket av turen på asfalt, av 106 km var ca 35 km grusväg. Om jag snittade 26km/h på asfalten  inklusive orientering var kanske snittet på grusväg 22km/h. I takt med att distanserna blir längre och att jag vill se mer av landskapet kommer tempot sjunka ytterligare. Med pakethållare är det möjligt att ta med lite badkläder och mera reparationsgrejer. Om allt går som jag tänkt kommer 150 km turen bli nu till helgen. Utgångspunkt då blir Ockelbo. Tidsmässigt siktar jag på 7,5 timmar inklusive alla stopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar