lördag 13 juni 2015

Grusvägscykling XY

Granskogens naturreservat
Igår kväll var det dags för första etappen av XY 2015. Den kortaste distansen om 50 km. Förutom start och mål hade jag lagt in tre kontroller, Granskogens naturreservat, vällingklockan i Hillevik och fågeltornet vid Mårdängssjön. Totalt blev det 55 km. Sista kilometern ut till fågeltornet gick på gräsbevuxen stig, alldeles tyst, ljummet och helt allena, magisk stämning.

På nattduksbordet

Avslutade precis två Leif GW böcker, "Den sanna historien om Pinocchios näsa" och "Den som dödar draken". OK, några skratt, jag gillar att Den som dödar draken utspelar sig i Solna på platser som jag känner väl till. Dessutom beskriver den "solnagänget" av gubbar på ett väldigt trovärdigt sätt. Det jag inte gillar är GW:s manér med Evert Bäckström, Den sanna historien om Pinocchios nästa skulle mått bra av att vara 100 sidor kortare varav 50 innehållande Bäckströms sexäventyr och matsedlar.  

Nu ligger en novellsamling av Hemingway på tur, den inleddes med Snön på Kilimanjaro, mästerlig, minns att vi läste den redan på gymnasiet. Men det var en annan läsning idag 23 år senare.

Mårdängssjön från fågeltornet
Nu går jag i väntans tider på tre cykelbiografier, Chris Froome, Stephen Roche och Robert Millar. En kenyabritt, en irländare och en skotte. Sen passade jag på att beställa en guidebok till de 50 mest berömda bergen i touren, girot och vueltan. En dag skall jag cykla i bergen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar