onsdag 20 maj 2015

Bilar och grönsaker

Mitt förhållande till fordon är dubbelt, å ena sidan gillar jag bilar i sig och att köra bil, har jag tid gillar jag att meka också. Å andra sidan är jag snål och lat. Något finmeka för att förbättra fordonen blir det inte, inte heller någon arbetskrävande entusiastbil. Men jag har en del drömmar, förutom de bilar jag tidigare beskrivit,  t ex skulle det vara trevligt att bygga om en bil med de delar jag uppskattar mest. Alfa Romeos fyrcylindriga motor, Volvo Amazon- kaross och gasfjädring från Citroën. Tänk att höra alfas rappa ljud, i en snygg stor kaross med citroënkomfort. Stolarna kunde bytas ut mot mercedesstolar och sen såklart en amerikansk ac som kyler bra.

Vardagsmek eller inte?

Nu slumpade det sig så att avgassystemet gav upp på Cittran vid 14230 mil. En ny halvsats kostar 3300 kr, frågan är om det är värt att byta? Bilen kommer inte bli mer värd än avgassystemet i vilket fall som helst. Samtidigt behöver vi en ny "förstabil", ett projekt som pågått i ett par år, nu kanske vi äntligen tvingas komma till skott med det. Det verkar som om vi håller på att landa i en Volvo V70 av senaste generationen. Men det finns fler bilar att provsitta, själv skulle jag gärna ha en Mercedes E klass med diesel och automat. Det blir en fråga om provsittande innan dess. Jag lär väl ta över Saaben och få byta fläktmotor i vilket fall som helst.

Grönsaker

Tyvärr lyckades jag inte byta till mig några svenskproducerade fröer från Sesam, det blev för ont om tid till det. Enda därifrån jag sått är Dansk Körvel. Däremot köpte jag ett par bönor och svartrötter. Rötterna är sådda och bönorna förodlas just nu. Så fort de kommit upp lite och jorden är +15 grader ute så planterar jag dem. Ett par rader med sockerärtor blir det också, de kräver inte lika varm jord så kanske sår jag dem redan till helgen.

Övriga växter

I år hoppas jag på att krusbären skall ge något, förra året föll bären av. Sen verkar de svarta vinbären komma bra, även de röda blommar fint. Två nya plantor svarta vinbär hör också hit, en Black satin och en Thornless, det hade varit underbart med egen björnbärsmarmelad. På perennfronten händer en del, vi har grävt en ny rabatt och planterat ett flertal växter. I Stenpartiet har jag satt några olika plantor, deras största hot är kirskålen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar