tisdag 9 december 2014

Uppgraderad cykel

Plötsligt märkte jag att mitt gamla vevparti glappade, lagret var totalslut, samtidigt var pedalerna slitna med begynnande glapp. Det skulle ha gått att bara byta lager för 350 kr och nya pedaler för 250,  men så är det detta med vevarmslängden. De gamla var 175mm och det är för kort, i synnerhet i skogen. Lösningen, ett par 180 mm vevar från Shimano med tillhörande pedaler. Lättare, snyggare och till ett bra pris. Det känns utmärkt att sitta mera "i" cykeln som man gör när man kommer längre ned, det som känns sämre är att 40 drevet är lite för låg utväxling. Förr hade jag en 44 klinga fram.

Helt nya vevar och pedaler

På nattduksbordet

Jag läser en kurs i statistik på halvfart den här terminen så det finns inte riktigt tid över till annan läsning. Men då och då läser jag ett par sidor i Stanley McChrystals memoarer "My Share of the Task". Det är intressant att följa irakkriget från insidan. Det är en en rätt märklig interiör han beskriver inom specialstyrkorna. De talar aldrig om sig själva som soldater utan som "operatörer". Man kan ställa sig frågande till vad som är skillnaden. Innebär skillnaden att soldatyrket uppgraderats eller är det bara en förskönande omskrivning? 
Jag lutar nog åt det senare. Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att operatören är arméns svar på den individualistiska samhällsutvecklingen. Med sensorer, moderna sikten, personlig radio och kameror håller operatören kontroll över stridsscenen inbäddad i sitt kroppsskydd och enorma stridsväst. Samtidigt vet alla att överblick och kontroll är mycket ovanligt i en stridssituation även för de bäst förberedda "operatörerna". Se bara på raiden mot Bin Laden. Utförd av de bästa, ändå höll det på att gå helt över styr. 

imageFör ren underhållning läser jag Björn Löfströms Babels torn i Bojtikken. Tyvärr är den lite av en besvikelse, Den har sina moment och sina skrönor, men på det stora hela saknas den berättelse som för romanen framåt, det blir bara ögonblicksbilder om än underhållande sådana.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar