torsdag 2 oktober 2014

Bilar behöver TLC

Saaben

Inför besiktningen i augusti bytte jag bromsklossar fram. Skivorna fram börjar bli rätt dåliga men de får hänga med över vintern. Tyvärr blev den underkänd på besiktningen, dålig handbroms och en parkeringslampa som slocknat. Lampan kostade 17:50 kr och byttes på 5 minuter. Sen var det detta med handbromsen. För bara två år sen bytte vi handbromsbackar. En justering av anläggningen fixade högersidans broms, den låste på grusväg och asfalt. Men vänstersidan vägrade förbättras. Jag misstänkte att det var bromstrumman som var dålig, en helt obefogad misstanke visade det sig. Men jag bytte till nya skivor bak, för 600 kr, beläggen var väldigt fina så de fick vara kvar. Det som var bra med bytet var att jag fick se själva mekanismen, den kärvade, men stålborste och lite massage blev den bättre. Sen upptäckte jag att mothållet för wiren satt löst, det hade alltså rört sig när man drog åt bromsen istället för att mekanismen påverkades. Skruven som höll plåten hade gängat ur sig och rostat fast. Den gick av när jag försökte lossa den. Lösningen blev borrmaskin och ny genomgående skruv med nylocmutter. Sen släppte jag efter på wiren så att mekanismen släpptes ut helt, jag tror det var en av orsakerna till att den kärvat fast, det rörde sig för lite då den var hårt åtdragen. Efterkontrollen på SBP godkände bilen men påpekade att jag kunde spänna åt handbromsen mer, den tog väl högt upp. Skall göra det när vinterdäcken åker på om några veckor.


Igår bytte jag olja och filter vid 284267 km, nya torkarblad blev det också. Det var länge sen sist och oljan var svartare och rann segare än vanligt. Förra bytet den andra februari skedde vid 271185 km. Det blir 1308 mil sen sist, jag hällde visserligen på en liter i somras när det var så varmt, först då kokar alla bensinrester och allt vatten bort. Det gick med andra ord inte alls någon nöd på motorn. Syntetoljan skulle säkert funka i femhundra mil till, men har man turbomotor så är det viktigt. Jag köpte ett nytt luftfilter också, tyvärr hade jag glömt att det sitter med fyra torx, trodde det satt med snäpplås. Det får bli en insats hemma på garageuppfarten. Sedan är det nya tändstift som är nästa steg. Har kört bortåt 9 000 mil på samma stift, inget märkvärdigt, men det är inte så dyrt att man skall snåla.

Cittran

Allt funkar fint på cittran, men innan besiktningen bytte jag strålkastare på vänster sida. Den gamla hade ett stenskott på sig som slagit hål på glaset. Ekmans bilskrot i Hedesunda tog en femhundring, bytet och resan gick på nån timme. Dessvärre underkändes bilen på ljusinställningen. På bägge sidorna! Nu får jag ta och skruva ned ljuset en bit, ombesiktning senast 15 oktober. Jag tror att problemet i grunden beror på fjädringen bak. Klockorna är inte bytta där och den kanske blivit lite för låg baktill. Andra bilister har i vart fall inte börjat blinka med helljuset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar