måndag 21 juli 2014

Semesterrapport 2 - Göteborg

Torsdag 10 juli åkte vi till Göteborg för att träffa vänner och fira min 40 årsdag.
På nedresan stannade vi hos vänner i Västerås och åt frukost, de hade precis flyttat in i ett nytt superfint hus vid Mälaren. Nästa stopp blev Skara med besök på Västergötlands museum och domkyrkan. Museet hade en utställning med föremål som de inte riktigt visste varför de hade i sina samlingar, också en vinkel. På eftermiddagen blev det bad, fika, middag hos vänner i Mölndal.

På min födelsedag startade vi dagen med frukost i Haga. Sen åkte vi ut till Björkö och badade, snorklade, träffade vänner, mina föräldrar och firade med tårta. Barnen stannade med farmor och farfar, vi åkte in till stan för middag med vänner på River cafe. Väldigt gott och trevligt, kvällen avslutades på Pusterviksbaren där vår kompis spelade skivor.


Lördagen inleddes med sovmorgon och en tur ut till Björkö för att hämta barnen. Sedan tog vi en promenad till Kawaiibutiken. Barnen gillar det japanska gullet. Jag gick på Sjöfartsmuseet med yngsta dottern, har inte varit där sedan jag var i min dotters ålder. På kvällen åkte vi till vänner och grillade. De hade köpt sig ett nytt hus. Mitt firande fortsatte med vin och en spellista bara för mig.

Söndagen tillbringade vi i lägenheten vi fått låna. En löprunda på förmiddagen gjorde att förkylningsvirusen vaknade. På eftermiddagen träffade jag en kompis och resten av familjen åkte till Liseberg. En win-win lösning. Jag testade en öl från Stigbergets bryggeri - Geggan.

Hela måndagen tillbringades hos vänner ute på Köpstadsö/Kössö. Bad och grillning. Nu var vädret lite opålitligt men jag lyckades både bli solbränd och regnvåt.

På tisdag blev det tre museer, shopping, lunch på stan och besök på nya stadsbiblioteket. Konstmuseets utställning om historiemåleri är antagligen en av Sveriges intressantaste just nu. Kvällen tillbringades hemma hos vänner och vi träffade deras lilla barn. Min hustrus födelsedagsskumpa smakade väldigt bra.

Onsdagen ägnades åt botaniska trädgården, det är verkligen en skatt. På kvällen åt vi middag ihop med vänner på Market, ett rätt trendigt ställe med mexikanskt koreanskt tema. Gott var det hur som helst.

Torsdag var en varm dag i bilen. Enda lustiga händelsen var att vi mötte Lasse Karonen på McDonald's i Vårgårda. Det var bara vi där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar