måndag 7 juli 2014

Semesterrapport 1 Kreta

Vi tog bilen till Arlanda klockan 04:15 torsdag den 26 juni. Trots att jag inte lyckades boka extra benutrymme gick det ganska bra, en vanlig människa som inte är van vid dålig komfort hade naturligtvis ringt resebolaget och varit ursinnig om de suttit lika illa. Vi som tillhör längdminoriteten får betala 215 kr för det som borde vara självklart. På Kreta väntade bussen, två och en halv timma slingriga bergsvägar till Makrigialos . Jag tyckte det var helt ok att åka buss så länge, vi fick se mer av Kreta. Några barn blev åksjuka, märkliga föräldrar som väljer ett sånt resmål med barn med anlag för åksjuka. Hotellet Mikripoli Sentido ligger på vingresors sida men är ingen family resort med Lollo och Bernie. Det var också flera tusen billigare men med lika hög standard i övrigt. Har man små barn kanske det är värt att kunna skicka iväg kidsen till en svenskspråkig barnklubb ett par timmar om dagen. Klockan 16:00 tog vi på badkläder och hoppade i havet. Fantastiskt vatten, 10 - 15 meters sikt, underbar strand och sandbotten. Längre ut fanns klippor med massor av fisk att titta på.

Maten och drycken

Hotellet är en all inclusive anläggning. Maten var ok, salladsbordet rikligt och gott, huvudrätterna var inget speciellt men det fanns alltid något som var lite bättre. Sista kvällen åt vi på ala carte restaurangen, då var det mycket bra. Ölet var rätt trist men ok, lite som Efes. Vinet var dåligt, det röda drickbart men det vita bland det sämsta jag druckit. Juicer och läsk smakade helt syntetiskt och skillnaden mellan läsk och juice var möjligen kolsyran. Testade inga spritdrinkar, däremot deras whisky, den var lätt men ok, plastglasen förhöjde inte stämningen. 

Hotellrummet

Vi hade bokat ett rum med havsutsikt och det fick vi verkligen, otroligt vackert på kvällen. Tyvärr lät AC anläggningen mycket, så högt att det var svårt att sova. Första natten hade vi dessutom ett rum närmast kylkompressorn utanför huslängan. Sedan bytte vi. Tips! Välj husen längst västerut och högt upp på Mikripoli. Kylaggregaten är längst till öster på husen. Rummen var fina och städades alla dagar utom en dag, tisdag. Lite tveksamt med tanke på att de har det gamla grekiska systemet med toapapper i pedalhink, inte i toan...

Sola och bada

Vad gör man annars på ett sånt här resmål? Jag snorklade länge både förmiddag och eftermiddag dagligen. Det var fantastiskt fint. En dag tog jag på mig mina Teva sandaler och simmade runt udden till grannstranden. Sandalerna bromsade mycket men blev väldigt rena efteråt. På stranden intill var det kanske tio personer, det fanns en liten taverna och hur mycket plats som helst. Tyvärr var strömmen och vågorna mindre bra för barn där. 

Nattduksbordet

På resan läste jag Richard Fords Kanada, Imorgon fyller jag tjugo av Alain Mabanckbu och slutligen Delphine de Vigans Ingenting kan hindra natten. De var läsvärda alla tre, Kanada är stor litteratur. Ingenting kan hindra natten hade jag normalt aldrig läst då det är en utpräglad tjejbok om en mor dotterrelation, men den var ändå intressant. Imorgon fyller jag tjugo kunde man skratta högt åt flera gånger, mycket underhållande (fiktiv?) uppväxtskildring från Kongo.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar