tisdag 29 juli 2014

Meka i sommarvärme

Aggregatremmen på min Citroen Xantia var en sak som gnagt på mig. Den var knastertorr och hade sprickor. Samtidigt är den väldigt viktig då den driver både generator och hydraulpump. Utan hydraultryck inga bromsar, fjädring eller servostyrning. Ett haveri hade varit väldigt trist en kall vinterdag, ja faktiskt vilken dag som helst. Biltema har haft slut på de remmarna en längre tid, men för en månad sedan var de tillbaka. Igår monterade jag den vid 131080 km. Egentligen är det lätt, Haynes sätter en tvåa på det och svårare är det inte men tyvärr fanns ingen skiss i repboken på just min modell, det fanns inte heller någon möjlighet att sätta i ett verktyg och fixera remspännaren som det stod i boken. Däremot var remspännaren lätt att demontera. Men, så är det det där med att minnas hur remdragningen var. Det tog säkert en halvtimme av fnulade innan jag hittade rätt. När jag såg på det innan verkade det så enkelt och logiskt att jag tänkte att det här behöver jag inte fotografera. Skulle ha gjort det. Utrymmet att arbeta är väldigt snålt, smalare en remmen och den är styv att vika på högkant. Men jag fick ihop det och idag åkte vi till Wij trädgård och badade på Sjöängsbadet i Ockelbo efteråt. Nästa grej att fixa är ett nytt vänster framljus till cittran, det är hål i glaset.

Än mer akut är det att byta kupefläkt på saaben, tänk er värmen den här sommaren utan fläkt! Dessbättre funkar AC:en så lite kalluft kommer det genom självdraget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar