torsdag 12 juni 2014

Böcker och växter

Är inne i nån slags läsperiod nu, först beställde jag Stanley McChrystals memoarer, iofs tycker jag att COINistas är intressanta av fler skäl, och Stanley var en av de ledande och den ende med så hög ställning.  Men mest var det den där Rolling Stonesartikeln som ledde till hans avsked 2011 som plötsligt poppade upp i minnet. Orsaken var att jag läste om USA:s nya COIN manual. Nu har jag kommit så långt att han blivit chef för 75 Ranger Regiment. En annan spin off var att jag beställde Torture and impunity: The US doctrine of coercive interrogation av Alfred W McCoy som verkade lovande när jag läste googles smakprov. Den innehöll flera delar som dels berättar om den amerikanska traditionen av tortyr men också något om de fruktansvärda ofta livslånga psykiska skador som uppstår.

På nattduksbordet ligger också Mikael Holmströms tegelsten om Sveriges samarbete med NATO under kalla kriget, Den dolda alliansen. Den är bra men får konkurrens av så mycket annat intressant just nu.

Mina föräldrar är på besök och tog med sig en lånebok från Karlstad, Stefans lilla gröna: en handbok i utanförskap, en bok om hans odling och självförsörjningsideal för mat. En oerhört inspirerande bok både om matlagning och om odling och om livsstil. Den är slut på förlag, slut på de stora bokhandelsjättarna men jag lyckades hitta den på Bokextra, en butik i Nacka som säljer massor med mer grejer än böcker, t ex diskmaskiner och plastbyggsatser...

Trädgården

Kring vårt bigarråträd har jag byggt en ställning för nätet mot fåglarna. 35 meter 24x36mm regel och 20 M6 vagnsbult är grunden. Till det kommer två st 4x10 nät. Summa ca 500 kr. Det blir väldigt exklusiva bär...

Kaninerna åt upp all spenat, dill och persilja, nu sitter ett 60 cm högt hönsnät runt. Sedan sådde jag en massa nya palsternackor, spenat och bönor. Huvudsakligen ser det rätt klent ut. Ljusglimtarna är äppelträden som har en massa kart just nu och vinbärs och krusbärsbuskarna som också är fina. Hallonen är för sorgliga, pappa som odlat massor av hallon tyckte det var lika bra att plantera helt nytt, inget hopp där. Plantorna är för gamla och står i för dålig jord.

Mina marktäckare under syrenerna tar sig fint, jag fick dessutom en myskmadra i present. Den skall förhoppningsvis sprida sig ordentligt.

Bilen

Häromdan funkade inte fläkten i Saaben. Det var 25 grader varmt och fläkten stod still. Dagen efter funkade den igen. Enligt nätets experter är det fläktmotorn som är döende. En begagnad kostar ca 500 kr en ny ca 1700 kr. Frågan är varför man skall installera en gammal från en bil som redan gått kanske 25 tusen mil. För att den kanske håller två år till? Lite kluven där, men det blir nog sniken som vinner igen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar