söndag 4 maj 2014

XY100 Cykelorientering

Förra lördagen cyklade jag andra delen av projektet XY500. Projektets första del kan du läsa om här. Förra gången hade jag tagit ut koordinaterna i förväg och sedan hoppats på att de var tydliga i verkligheten. Den här gången gjorde jag tvärtom. Först lade jag till några besöksmål längs en tänkt väg, därefter cyklade jag och noterade var kontrollerna ligger bäst. Sedan tog jag ut koordinaterna på kartan. Det blev färre kontroller och mer av en upptäcktsfärd den här gången, det var roligt.

Start hemma på Andersbergsvägen

Kontroll 1 vägskälet Åsberga, där började grusvägen, tystnaden var underbar och min svarta stållångfärdscykel med Schwalbe 32 mm däck gick helt underbart. Campa CX bromsarna funkade fint, mycket bättre än de gamla shimanobromsarna.

Kontroll 2 Gammelsälls naturreservat. Vackra trakter, på vägen dit passerade jag flera småbruk mitt inne i skogen. Sista biten hade en bom som stängde av vägen, men det var enkelt att gå runt, sedan följde två kilometer dålig grusväg fram till reservatet. Det har storblockig terräng med gammal skog. Den har i alla tider varit så otillgänglig att brukande inte varit möjlig. På väg därifrån såg jag en Glada cirkla över ett kalhygge. Sedan var det dags att korsa väg 56, den är inte trevlig att cykla på, men det handlar om kanske 3-400 meter inte mer, sedan åter grusväg.

På väg mot kontroll 3 är grusvägen delvis dålig, men tystnaden och djurlivet gjorde det ändå värt att besöka. Jag såg tre tjäderhönor, de blev skrämda när jag närmade mig med cykeln. Vägen var mycket längre än jag trott, när jag stannade för att kolla kartan var det min tur att bli skrämd av en tjäder, en våldsamt flaxande ljud i den annars tysta skogen. Jag skvatt till ordentligt.
Kontroll 3 Lisselåsklack - ett klapperstensfält. Det var torrt, varmt och dammigt. Uppe på toppen stod tre bilar vid en grillkoja, en grupp kvinnor och barn var där och fikade. Jag ställde ifrån mig cykeln och promenerade upp till klapperstenen.



Efter klacken bär det av neråt kanska kraftigt i flera kilometer, underbar grusvägsåka. Plötsligt passerade jag en skylt med texten källa. Jag tänkte först åka vidare till Valbo innan jag fyllde flaskan, men nu fick jag chansen att dricka gott källvatten. Underbart gott och svalt. Någon hade till och med lagt dit ett par kåsor.






Asfaltsvägen mellan Främlingshem och Årsunda tillhör de trevligaste jag cyklat i Gästrikland, så vackert ute på gärdena, det är begripligt att folk har bott här i tusentals år.

Kontroll 4 Bovik - på vägen hit, storsjöns eget sommarstugeparadis, såg jag en trana glidflyga genom en gles tallskog. Alldeles tyst, sedan kom den ut ur skogen och flaxade iväg med långsamma vingslag. Därefter var det asfalt hela vägen hem via kontroll 5 Överhärde

Det nya arbetssättet med att först välja ut ett par resmål och sedan välja vägar var helt rätt. Ibland tog jag en annan väg än den jag rekat på kartan. Nästa månad är det dags för XY150, femton mil som vore trevlig att genomföra från A till B istället för en stor rundbana. Gärna med mål i Hälsingland.

Kontrollerna XY100

Start Andersbergsvägen
  1. Åsberga vägskäl N 6713950 E 616850 Karta 641 Tierp
  2. Gammelsälls naturreservat N 6705100 E 610850 Karta 641 Tierp
  3. Lisselåsklack N 6703950 E 597020 Karta 640 Hofors
  4. Bovik N 6714400 E 602700 Karta 640 Hofors
  5. Överhärde N 6721800 E 608000 Karta 651 Gävle
Mål Andersbergsvägen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar