torsdag 3 april 2014

Bilmeka del 2

Det är baske mig inte sant, i fredags kastade yngsta dottern en sten genom bakrutan på cittran, ett olycksfall förstås, men ändå. Hade ju redan lagt en arbetsdag på att meka förra helgen.

Nu blir det en champangefärgad baklucka från Atracco bildemontering i Hedemora. Det är ju en mörkblå bil, men att lägga 5-6 000 på en ny bakruta är bara att glömma. Min lucka kostade 800 kr, på bildelsbasen tar de i regel mellan 2000 och 3500 kr så det var ett bra pris. Luckan ser fin ut, kommer från en gammal diesel som gått 23000 mil, samma årsmodell 1994.

Det trixigaste var att själv lyfta den nya bakluckan på plats och försöka få gångjärnshålen att matcha luckans. En annan svårighet var att lirka in de gamla kabelstammarna igenom hålen i den nya bakluckans övre hörn. Enligt Haynes manual är det precis det man skall göra. Bakluckans inredning var svår att få på plats igen, den satt med en rad klips som gått sönder när jag demonterade. Men skam den som ger sig. Nu sitter det hjälpligt på plats. Hatthyllans två upphängningspinnar behöver bytas, två små platspluggar fattas. Det är därför jag avskyr att jobba med bilinredning. All denna plastskit. Som man kan se på den här bilden är baklysena väldigt "vita" och mjölkiga i plasten, men nu är de fina igen. Tog våtslippapper 240 korn och slipade ned dem för hand. Sedan på med klarlack i ett par lager. Klockan 22 igår kväll var jag klar, trött men nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar