söndag 23 mars 2014

Meka med bilen

I onsdags morse var det snöslask, lågtryck och en lite halvkass dag i största allmänhet. Högtryck är mitt väder. Då händer det, bilen skjuter ett tändstift, det smattrar under huven. På lunchrasten springer jag upp till Mekonomen, köper fyra NGK tändstift och ett tändstiftsverktyg. Jag byter det urskjutna stiftet men känner att gängorna tar dåligt. Vid provstarten låter det som vanligt, kanske funkade det ändå. När det är dags att åka hem hinner det inte ens tända innan stiftet skjuts igen. Det blir till att smattra hem. Till på köpet skall jag till vårdcentralen och ta en TBE spruta. Det blev promenad till Södertull i slasket.

På kvällen demonterar jag insuget, det gick lättare än jag trott, enda sölet var från bränsleledningen och fördelarröret till insprutarna. Citroën numrerar cylindrarna 4,3,2,1 från vänster till höger när man står framför bilen. För att minnas alla ledningar märker jag med frystejp och antecknar. Ett par slangklämmor av Citroëns egna typ kasseras. När insuget är borttaget är det lätt att känna att gängorna är helt slut, stiftet går att bottna utan motstånd. Någon uppfräschning av gängan är inte att tänka på, det blir till att skära nytt.

Biltemas repsats för 79:90 innehåller gängtapp och fyra hylsor, tyvärr var ingen av dem i rätt längd. De som såldes löst i rätt längd visade sig ha fel gängstigning, en extratur till Biltema i onödan. Obegripligt att de inte har hylsor löst som passar gängtappens skärning.

Enda missräkningen var att den längsta hylsan fastnade i det nyskurna hålet. Jag limmade dit det gamla tändstiftet med Araldit och efter en timmes väntan lossnade det lätt som en plätt. Men då hade jag ingen 19 mm kvar utan fick nöja mig med 13 mm. Det innebär att 4 mm av gängorna på tändstiftet kommer exponeras i förbränningsrummet, återstår att se om det blir glödtändning på det. Det blev en liten grad på kolven efter gängtappens spets som skavde pyttelite på kolvtoppen. Spånorna fastnade i fettet jag smetat in tappen med.

Insugskanalerna hade en liten kant som jag filade bort försiktigt för en minimal förbättring av flödet. De andra stiften byttes förstås också. Nu tänker jag aldrig mer byta stift på den bilen igen. Enligt Haynes manual måste man byta insugspackningen, jag struntade i det och hoppas på det bästa, provkörningen kändes utmärkt. Som alltid med Citroën så är den tacksam för underhåll och hårdkörning. 12700 mil hade den gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar