söndag 2 februari 2014

Veckorapport 05

Idag kom plusgraderna tillbaka, snöslask ute med jämngrå himmel. Inte roligaste vädret men ändå ett tecken på att vintern inte kommer vara för evigt. Vad passar då bättre än att göra beställningar av fröer och planera odlingssäsongen mer ingående?

Trädgården

På beställningslistan står Kronärtskocka, Krollilja, Pyreneisk lilja, Myskmadra, Hasselört och Ramslök. Tanken är att själv odla upp ett antal marktäckare. Det skall bli kul att se om det funkar, när ett frö kostar ett par kronor men en färdig planta 45 kr och man behöver 40 st, då är det extra kul att lyckas själv. En tanke som börjat forma sig är att byta ut garageporten mot ett par dörrar med glas. På så sätt kan garaget tjäna som drivhus på våren. Ljus och 5- 10 grader redan i februari mars skulle vara perfekt. Garageporten är dålig och behöver bytas. 
Pyreneisk lilja

Bilunderhåll

Bytte olja och oljefilter på Cittran vid 125636 km. Förra bytet var i mars förra året vid 114303 km. 1133 mil på samma olja i en pendlarbil utan turbo är att skämma bort motorn. Även om jag ofta kör ganska fort på motorvägen märktes det att oljan hade mycket kvar att ge, den var långt från svart och rann lätt. 

Saaben fick nytt filter och olja på ny rekordtid! Åkte hemifrån 17:04, 17:15 var jag ute betalad och klar. Kanske berodde hastigheten på att jag bytte på Cittran tidigare samma dag och var uppvärmd. Bytet skedde vid 271185 km. Det förra skedde vid 258273 km, alltså 1291 mil sedan. 40 mil tidigare än längsta bytesintervallen jag haft med den bilen. Nu har vi kört ca 7200 mil sedan vi köpte Saaben för snart fem år sen.

Nattduksbordet

Läste ut Per Landins Sista tangon i DDR - ett PS. Hans essäer och intervjuer med dessa författare både i opposition och i regeringens sold är så nyanserat och inkännande skrivet. Därför passade jag på att låna hans två senaste böcker. Dietrich Eckarts onda öga och Resan till Saaleck. Bägge fanns på kulturrådshyllan på sandvikens bibliotek. Nu riskerar adelsdamerna från 1700 talet att få vänta ett par veckor. Sofie Creutz har jag visserligen kommit en bit in på.

Träning 

Förra helgen gjorde jag misstaget att springa två gånger. Det blev direkt bakslag i rehabiliteringen från skidolyckan. Den här veckan har jag haft ont igen. Cyklingen var ju utmärkt rehab, får hålla mig till det. Senorna på baksidan av vänster knä behöver dra ihop sig mer så inte benet kan översträckas framåt vid löpning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar