onsdag 22 januari 2014

En välsignad sticksåg


För ett par månader sen slöjdade jag till en vallaprofil av en 45x120mm regel. Den blev ok men rätt klumpig. Sen påverkade Jarmo mig i K - Rautas reklam för finsk vinterrea. Jag slog till på en sticksåg, en bra sticksåg alltså. I fin låda, av välkänt märke. Med den kunde jag såga ut hål i profilen och få fram en lättare design. Första hålet blev rätt grovt men det andra blev bättre. Med en spånhyvel och en del filande blev det tillräckligt bra. Klämman till skidan tillverkade jag av björk taget ur min vedsäck. Skruven och vingmuttern fanns i min skruvlåda. En lärdom är att reglar är tillverkade av gran, men gran är inget vidare slöjdmaterial. Det är lättarbetat men träet är för poröst, ändå valde jag så täta årsringar som möjligt.Jag minns min slöjdlärare, han var alltid så noga med att välja rätt träslag, rätt bräda och att träet var torrt. Nu börjar jag förstå vad han pratade om.


Spånhyvel
Sticksågen 1100:- på K-Rautas finska vinterrea, spånhyvel 59:- på Jula. 59 kr för ett såpass avancerat verktyg, det är faktiskt för billigt även om det är tillverkat i Kina.  Nu är bara problemet att det inte finns tillräckligt med snö för att åka skidor, vallabänken står outnyttjad...

På nattduksbordet


En populär bok med all rätt, frågan är hur en så ung författare lärt känna dessa män som är minst tio år äldre i verkligheten än i fiktionen.








Per Landin skriver om författarnas DDR under den allra sista tiden runt 1990. Var är  Per Landin idag? Var har korrespondenter av hans kaliber blivit av? Sorgligt nog tror jag inte det finns någon efterfrågan i media för hans kunskap.








På Bokmässan i höstas såg jag dessa två i svenska litteratursällskapets monter. Jag fotade dem och tänkte att de där skall jag läsa nån gång. Sen fanns de på folkbiblioteket i Sandviken, bägge två, en trappa ned från mitt arbetsrum. Egentligen skiter jag i både Creutz och von Fersen, däremot är berättelserna om 1700 talet i allmänhet intressanta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar