söndag 1 december 2013

Sitter med skridskorna i soffan

På tisdag förmiddag är det allmänhetens åkning i Göransson arena i Sandviken. Då skall jag försöka att för en gång skull utnyttja min friskvårdstimme. Därför sitter jag med mina skridskor på fötterna just nu och försöker få lädret att mjukna lite och forma sig. Finns få saker man kan få så illa skavsår av som skridskor. Skenorna är rätt slöa, eller till och med väldigt slöa, det kommer att bli tufft. Förhoppningsvis har de någon bra lunch den dagen för lite belöning efteråt.

Träning

Ligger på 204 timmar i år och det är en månad kvar. 158 pass på 48 veckor gör  nästan 3,3 pass i snitt. Jag är mycket nöjd med detta, sist jag tränade mer var 1999, innan familj och barn. Det är tre faktorer som ligger bakom resultatet, dels fick vi en fin skidvinter med mycket längdåkning och dels cyklade jag mer än tio mil åtta gånger. Några riktigt långa turer på 15 eller fler mil blev det inte. Sen har det blivit väldigt lite löpträning ungefär 30 mil totalt. Från första maj till slutet på november, det blir drygt 4 mil i månaden. Det finns år jag sprungit tre gånger mer och cyklat dubbelt så mycket mot i år. Men det är inte görligt längre, kroppen håller inte för det, tiden eller viljan finns inte heller. Det jag märker idag i jämförelse med mina bästa år i slutet på 90 talet är att jag är ungefär lika snabb löpare, snabbare skidåkare! Men inte lika stark cyklist. Jag brukade vara relativt minst sämst när det gick uppför, idag är det ingen styrka hos mig längre. Benen är inte heller lika rappa, jag har svårare att trampa fort, lättare att lägga i en tyngre växel. Inte nån gång i år kändes det som att 7 mil på två timmar blankt var inom räckhåll. Jag körde för lugna distanspass siktade på att hålla distansen, de kortare passen blev på mtb, men det är en annan sorts cykling. Låga växlar och hög puls. Det där vägvinnande rullet på landsväg kom aldrig. Snittade alltid minst 30 på distansen men aldrig 32-33.  2014 får bli året med både fart och distans då skall det sitta en 18 milare på 6 timmar! Får ta E4 söderut med vinden i ryggen...

Nattduksbordet

Läste Ester Blenda Nordströms En piga bland pigor. Intressant läsning av en journalistisk pionjär. Blir mest frapperad över okunskapen, vidskepligheten och orenligheten då på 1910 talets landsbygd. Arbetet var förstås hårt, men inte chockerande hårt. Fast för Svenska Dagbladets läsekrets dåförtiden var det så klart en ögonöppnare. Nu läser jag nyutgåvan av Bortom den västra horisonten det är berättelsen om två sundsvallskillar som köpte en gammal segelbåt, rustade den och gav sig ut på en tre år lång världsomsegling i början på 1960 - talet.  För två år sedan såg vi deras båt Lunktentuss färdigrenoverad nere i hamnen. Dag som var med på resan hade renoverat den tillsammans med några vänner. 26 fot är inte mycket, men uppenbarligen tillräckligt. Deras sjömanskap var naturligtvis på en mycket hög nivå, bägge kunde verkligen segling och båtar. Boken är läsvärd, i nyutgåvan är breven hem med i original. Efter den boken ligger två engelska böcker på lut, först ut Generation Kill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar