fredag 20 december 2013

Inventering av cykelbeståndet och nya drömmar

Status på mina hojar:

1. Vit oväxlad Monark från 1987 som används i stan. Skall rostskyddas på något sätt, förtjänar en ny sadel och ett par nya pedaler. Biltemahjulen funkar ännu. Börjar fundera på att montera stänkskärmar.

2.  Vit 3x10 MTB 26" helstel, bodyn har börjat glappa i bakhjulet - behöver åtgärdas, foolproof i övrigt. Har två hjulpar, bromsskivorna ligger på på ena paret, de behöver dishas. 


3. Svart touringhoj 28" 3x10 växlar, behöver nya bredare däck, 25mm håller inte för mina favvogrusvägar. Bromsarna är skit, Shimano cantilever, skriker som grisar och tar inte alls. Måste ha nya bromsar! Gärna en liten pakethållare fram också, kanske en sån här Salsa minimalist med plats för en 2l glasslåda med godis och en minitermos.

4. Landsvägshojen 2x10 växlar, behöver ny styrlinda och lite kärlek samt ett par nya pedaler. Vill ha ett par Time Impact, de görs inte längre men de funkar. RSX i plast är för känsliga, mina gick sönder. De nyare pedalerna är inte bakåtkompatibla så då måste jag byta på tempohojen också. 

5. Tempohojen, 1x6 växlar, inga behov, skall montera lägre utväxling, 52x42 istället för single 53. Ökad användbarhet och bättre att värma upp på. Sen är 53:an faktiskt lite sned, trött på skrapet mot framväxeln.

6. Crescent mixte singlespeed 1986, värdelösa centrumdragna bromsar som svarvar rostfri stålfälg fram. Gummina från Biltema är så usla att jag måste skratta åt eländet. De är verkningslösa men ivf tysta. Tänker kanske köpa nya hjul till cykeln, fixie/frihjul flip flop och nya bromsar. Styret och handtagen är också skräp i behov av uppdatering. Sadeln är det mest obekväma man kan tänka sig, Fi:zik Thoor, sen sliter den ut byxor på nolltid med sin speciella  friktionsplast. Kanske tar jag bara och slänger cykeln, eller så vill nåt barn ha den...

Resten av familjens cyklar:

7. Monark treväxlad damcykel från 2012, inget att orda om, min hustru gillar sin holländska kjolsadel jag monterat, den sitter på en shimsad entums sadelstolpe från biltema i cykelns 27,2 mm sadelrör. 

8. Nishiki hybrid 3x9 växlar från 2006, används inte, min hustru gillar inte sittställningen på cykeln, jag tycker vi skall sälja den - billigt. Uppdaterad med Ultegra 3x9 bakväxel. 

9. Corratec 26" MTB 3x9 växlar, inga behov, som ny

10. Skeppshult 26" 5 navväxlar, lite halvdåliga däck, i övrigt fin. Jag tog isär växelfjädern till vridreglaget, ett arbete endast för experter, nu funkar det - stolt att ha fixat en helrostig klockfjädermekanism. Dottern vill inte cykla på den, hon vill cykla på sin Corratec. Jag försöker förklara fördelarna med bastalås, stänkskärmar och lyse och reflexer på en standardcykel. Kanske borde säljas? 

11. Biltema oväxlad 20" cykel, på väg att bli urvuxen, bör säljas till våren. Gick på med vinkelslipen på pedalerna för att göra dem mindre vassa mot barns smalben.

12. Marvel oväxlad 16" ingen kan cykla på den längre, mycket nostalgi, mina barn lärde sig cykla på den. Borde vi spara den? Ingen kvalitetshoj men den är röd och söt. 

Behov:

Ny 24" cykel till yngsta barnet, äldsta barnet vill ha en BMX, jag tror jag vill göra mig av med mixtehojen och sälja av landsvägscykeln. Helst vill jag få min gamla Fondriest aluram svetsad och bygga nytt på den. Elvadelat Campagnolo ihop med mina Mavichjul, FSA kolfiberstolpe och bekvämt Nitto randonneur styre ihop med en 120mm AH -styrstam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar