fredag 1 november 2013

Undvik Länna Sport

Det här inlägget handlar om en dålig postorderhandlare, Länna Sport. Jag återkommer till förklaringen strax.

Jag älskar postorderhandel eller näthandel som de flesta säger idag. Genom åren har jag handlat från fyra kontinenter, tullat, reklamerat, hämtat på lastkajer och ombud av alla tänkbara och otänkbara slag. Har till och med stämt träff med en lastbil ute på vägen. Böcker, skidor, cyklar, kläder, skor, snorklar, kartor, motorer, bildelar och gud vet vad har jag köpt kontant, på auktion och på avbetalning. Redan för tio år sen var jag en flitig kund på nätet och innan dess var det kataloger som gällde.

Det alla dessa handlare har gemensamt är att de säljer sällanköpsvaror. När man väl bestämt sig för att köpa en sak handlar det om tre saker. Kunskap, pengar och tid. Ju mindre man har av kunskap och tid desto sannolikare är det att man går till en butik som verkligen kan sin sak. Då får man hjälp och det kostar mer. Logiskt.

I den andra ändan hittar man lågprisbutikerna på nätet där man behöver veta det mesta själv, men det är billigt och det tar tid. På senare år har de rena lågprishandlarna på nätet blivit färre samtidigt som de stora lågprishandlarnas kompetens och service ökat. Idag kan man många gånger få sina varor både snabbare, billigare och med kunnigare hjälp från en näthandel än en specialistbutik. Det beror på att specialisterna inte ligger på lager längre. Samtidigt finns det riktiga specialister på nätet som kan ta fram udda varor och hjälpa till med speciella önskemål t ex i udda storlekar.

Det alla postorderfirmor oavsett pris har gemensamt är att de är bra på kommunikation. De bekräftar, de ger trackinginfo på paketet och de talar om om något tagit slut. De är tydliga med när pengar dras och de ursäktar sig om de gjort fel. Många gånger får man en liten godis eller något extra bara för att visa att de bryr sig, "vi ser dig".

Sen  finns det de andra handlarna, firmorna som är som gamla tiders dåliga butiker, bara mellankvaliteter, lite kunskap och service, specialistbutikens höga priser parat med sitt eget smala sortiment. Sen märker de av konkurrensen från nätet, då tar de med sig alla sina dåliga egenskaper och överför dem på ett nytt arbetssätt, näthandel. De tror de kan driva vanlig krämarbutik fast kompletterat med näthandel.

Fallet Länna Sport

Min hustru beställde ett par slalompjäxor från Länna Sport, de drog pengarna och sen tänkte hon inte mer på det. Sen väntade hon på paket. Efter två veckor hörde hon av sig på mail för att fråga vad som hänt, inget svar, efter tre veckor ringer hon. Då visar det sig att Länna Sport betalat tillbaka pengarna efter två dagar, de hade sålt hennes pjäxor i butik innan ordern plockats, sedan hade de inte hört av sig. De kunde bara beklaga. 

Vad hade en riktig näthandel gjort? För det första hade det aldrig hänt, de säljer inte grejer från en butikshylla där kunder plockat med varorna. Om de mot förmodan hade klantat sig skulle de genast maila eller ringa och fråga om de kan erbjuda en likartad vara till samma pris, oavsett rea eller kampanj. Jag vet för det har hänt mig flera gånger. Ibland kan man till och med få en ännu bättre vara till samma pris. 

Den lilla specialisthandeln hade ringt och sagt att det tar två veckor extra för att de råkat sälja sitt par och nu undrar de om du kan vänta på ett par som är på väg från generalagenten eller om du kan tänka dig årets modell i utbyte. De är dessvärre orange istället för rött men du får dem för samma pris plus ett par strumpor.

Så som Länna Sport agerat, så agerar ingen seriös firma, tro mig jag har testat allt. Därför är mitt råd, undvik Länna Sport.  


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ironiskt nog levererade Sport Conrad hennes skidor samma dag som hon ringde Länna Sport. Sport Conrad mailade totalt fem gånger från orderbekräftelse till kvitto på att varan levererats. Pengarna dras först när varan kvitterats innan dess är de bara reserverade så du får tom ränta tills du har varan i handen.

      Radera