onsdag 13 november 2013

Träningskritik igen

Jag har ju tidigare pratat om att man inom konditionsträning ofta gör saker av gammal hävd snarare än analyserar vad man borde göra. Ett exempel är ju 70/20 intervallen. Idag läste jag om enminutersintervaller på cykel. Dessa skall då genomföras med en sån intensitet att man kan köra alla lika hårt. Vanliga argumentationen kring intervaller.

Men återigen, finns det någon särskild anledning till att man kör just en minut? Nej, är svaret. De enda som tävlar kring en minut är bansprinters som kör kilometern. Deras tävlingstider ligger ofta kring 60 - 62 sekunder. Men övriga då? Vad har de att vinna på att köra t ex 10x1 minut? Finns det någon poäng att inte köra 5x2 minuter? Svaret som ges är ofta av typen - jag kan köra lite hårdare under en minut än under två minuter. Ja så klart! Men handlar det om att köra hårt så har du ca 10 sekunder du kan köra max utan syre i musklerna. Handlar det om övergången mellan energisystemen har du kanske 40 sekunder. Allt där ovanför kräver framförallt ett högt syreupptag. Jämför en 800 meterslöpare med en 400 m löpare. Den ena springer många mil i veckan  den andra bara 400 m åt gången. Handlar det om att bygga explosivitet är det explosivitet som är grejen alltså 10 sekunder från noll till max. Handlar det om att öka maximalt syreupptag är det längre intervaller som gäller eller ingen intervall alls bara 90 - 95% så länge det går. Handlar det om att vänja kroppen vid mjölksyra föreslår jag tabata, alltså 30 sekunder på 100% där man inte bryr sig om att "intervallen" genomförs med fallande intensitet. Vad skall man med enminutare till? Ja man kanske tycker om att köra 45 km/h på landsväg i en minut? Ta en lite längre förning i klungan? Vad vet jag.

Nu är det få som lyssnar på min kritik, idrottare når ju så goda resultat med de metoder som används av gammal hävd. Min träningsfilosofi bygger på två antaganden, man måste antingen köra längre om man vill ha mera uthållighet eller hårdare om man vill nå en högre maxeffekt. Att dränera sig genom att köra 90% av max i en minut tio gånger gör dig rejält trött, men vad skall kroppen reparera och förstärka till nästa gång? Jag ser en liten reparatör framför mig i kroppen som bara går runt och kollar så att allt är åtdraget, släckt och stängt. Förråden fylls på men inget behöver förstärkas eller utvecklas. Det var bara mer av samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar