söndag 3 november 2013

Tid för andra saker

Idag är det nitton dagar sedan jag tränade sist, en enveten förkylning hänger sig kvar. Ont i huvudet, snor, hosta, allmän svaghet men ingen feber. Senast jag hade ett så långt träningsuppehåll var i september 2010, samma orsak då. Så vad gör jag istället? Jag har haft mer kontakt med vänner. Jag har målat ett par väggar i förrådet och spacklat i garaget. Sen har jag läst en del. Jag har även hunnit släktforska lite mer. Men framförallt har jag haft tid och inte minst ro att tänka. För det första har jag inte varit så frustrerad som jag vanligtvis blir när jag inte kan träna. Dåligt väder och roligt på jobbet kan vara delförklaringar. Jag vet att det finns alla möjligheter att leva ett gott liv utan träning och det är tydligt att jag faktiskt gör en trade off med andra värden. Ofta får man höra att man får energi av träning och att man orkar mer. Det är sant, men det finns andra saker som ger energi och det finns definitivt saker man försakar med träning. Träning är inte ett universalsvar på existentiella frågor, även om det hjälper många.

Citroen CX Athena Samlarbil 10600milHäromdan såg jag en bilannons på Blocket, en brunröd Citroen CX athena 1981 års modell. En exakt likadan bil som den jag ägde 2001 - 2003. Ett starkt habegär uppstod förstås, jag gillade verkligen den bilen. Jag gillade bilden av mig själv i den bilen. Jag gillade den tiden i mitt liv. Så är frågan, kommer jag att känna och uppleva samma saker nu? Nej, är naturligtvis svaret, det mesta har förändrats på tio år. Ändå kan jag inte frigöra mig från tanken att jag skulle vara lyckligare om den där bilen stod i mitt garage. Tänk att få glida fram över franska landsbygden igen, stanna i byarna och dricka kaffe.

Både cittran och Saaben skall få ny olja och filter om 200 mil. På Saaben har vi bytt avgassystem vid 26700 mil, nu bytte de både mellanburk och slutburk. Den skall dessutom ombesiktigas före 15 november. Ett av vinterhjulen på Saaben läckte luft, en stressig morgon körde min hustru barnen till skolan med nästan punka, hjulet förstördes och fick bytas. Nu sitter ett Hakkapeliita 7 på. Riktigt fint, bak naturligtvis, alltid bästa hjulen bak.

Ute på altanen står ett bord ännu oskyddat för vädret, under tak men kondensen lägger sig på det. Idag blir det presenning på. 2 grader varmt och dimma, det kan inte vara mer november än så. Två av fönstren i garaget behöver få sig ett glas, kondensen rinner på det kalla enkelglaset. Det får bli ett jobb för glasmästaren, har inte tid eller ork att fixa det själv nu. Helst vill jag bli klar med förrådet, sen fixa till skidväggen i garaget.

Sen vill jag träna lite igen, nu har jag nått dit att det känns som det kvittar om det blir feber och elände bara skitförkylningen nån gång ger sig. Vet inte om svagheten kommer av sjukdom eller försoffning längre.

På nattduksbordet ligger Hemingways Att ha eller att inte ha, en berättelse som tar sig oväntade vägar och som handlar om just det titeln anger. Vad man väljer att lägga till för substantiv efter titeln får man själv avgöra, det är det som är genialiskt, liksom hur han bygger upp den där insikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar