torsdag 10 oktober 2013

Mot vintervila

Grillen är inne, landsvägscykeln står i källaren, utemöblerna är intagna, gräset är klippt för sista gången i år och löven lägger sig i allt tjockare lager på backen. De sista grönsakerna är upptagna och jorden har fått ett par säckar gödsel och väntar på våren under markduken. På Blomsterlandet hittade jag två havtornsbuskar, Romeo och Julia som jag planterade på södersidan. Hösten är billigaste tiden för inköp, 75% rabatt på allt. Har lärt mig det nu, den dyra vägen. De kazakiska minitulpanerna jag fick av mina föräldrar har jag planterat på södersidan. De trivs bland stenar i soligt läge. Några stenar finns inte men soligt blir det.

Garaget


Nästa projekt är att få till ytterligare en arbetsyta i garaget. Ovanpå källarnedgången hade tidigare ägaren byggt en förvaringshylla med två plan. Det övre planet är borttaget och kvar blir en bra yta för avställning och lättare arbeten, typ målning. Ovanpå de väggfasta förvaringsskåpen kommer det bli ytterligare en avställningsyta. Hyllplanen från den hemsnickrade hyllan i varmförrådet kommer väl till pass. Lite för gedigna men det är inget problem. Alternativet masonit eller plyfa är inte lika snyggt. Långsidan med yttervägg skall få glasfiberväv och bli skidvägg. Just nu finns det en hög rivningsvirke som skall bli ved. Den veden behöver sågas, till det behövs en sågbock. Veden skall staplas i garaget inte i källaren, till det behövs ett mindre vedställ.  Garaget är rent och snyggt, den nya grovdammsugaren är kanon. På längre sikt skall alla ytskikt snyggas till, porten bytas, dörren mot baksidan bytas och elelementet monteras upp liksom ett 400 V uttag för kompressor och svets.

Varmförrådet

Tidigare i år tog jag bort den uppreglade träväggen mot yttervägg, den här veckan tog jag bort de väggfasta hyllplanen på motsatta sidan. Alla väggarna spacklas och målas. Egentligen skall det vara silikatfärg, men förre ägaren har målat med nån slags akrylfärg. Man kan inte måla över den med silikatfärg så det får bli akryl igen. Det andas inte lika bra men å andra sidan är huset dränerat nu så det är inte lika högt ångtryck. Väggarna blir vita, såklart, hyllan blir vit och ett par garderober skall in liksom en klädhängare för ridkläder och träningskläder. Den klädhängare som tidigare satt i hallen skruvar jag upp i förrådet, blir perfekt. Dörren ut mot garaget är en tunn sak, det skulle behöva sitta en riktigt varm ytterdörr där både för energieffektivitet och för säkerhet. 

Träning


Min nya pulsklocka en Polar RC3  med GPS är väldigt bra. På tio träningspass med den har GPS:en betett sig konstigt vid bara två tillfällen och då under en kort del av passet. T ex fått fnatt och registrerat 240 km/h. 
Sedan synkas träningsdata med polars webtjänst. Det bästa med den webtjänsten är att den beräknar återhämtningstid och träningsbelastning baserat på aktivitetsnivå och ålder. Jag tycker den vet minst lika bra som jag hur min kropp svarar. Med alla måsten runt sig är det lätt att träna när man har tid snarare än när det behövs. I år har jag tränat mer än på många år men ändå hållit mig frisk, tror det beror mycket på att jag sänkt intensiteten på längre pass. Har jag blivit långsammare? Nej inte så att jag märker av det. En annan bra sak är cykelbelysningen från Bikeray, den möjliggör träning i kolmörker. Tidigare år har det ofta varit problem att få till uteträning över timman en vardagskväll den mörka årstiden om det inte funnits snö för skidåkning. Löpning sliter mycket på kroppen. Nu är jag full av tillförsikt, får vi en snövinter igen kanske jag kan permanenta mig på nuvarande nivå. Vågar man drömma om 250h 2014? Nej, vågar inte det, inte än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar