torsdag 17 oktober 2013

Läget i bilfrågan

Igår bytte jag till vinterdäck på Saaben och Cittran. Saabens däck är från hösten 2010 och cittrans från hösten 2012, Nokian Hakkapeliita 5 på bägge. Fyrkantdubb och bearclaw teknologi ger ett säkert fäste. Idag är de uppe i Hakka 8 men då hoppade de över Hakka 6 som inte finns. Nästa år kan vi köra på sommardäcken till Saaben men däremot vill jag byta på cittran. De är från 2006 och väldigt enkla och hårda puckar från Fulda. Made in slovenien. Inget ont i det, men det är definitivt inget premiumdäck.

Saaben tog sig inte igenom besiktningen på grund av att avgassystemet hade ett så stort hål att de inte kunde mäta CO halten korrekt. Detta inträffade senast 2009 med mer dramatik då systemet brakade ned i handen på besiktningsmannen. Tid för byte är bokat, 5 800 kr. Man skulle kunna byta bara sista burken igen, men jag tror att resten av systemet börjar tacka för sig också. Sist bytte jag bara slutburken.

Sen så är det detta med att bilen gått närmare 27 000 mil, är 14 år gammal och har en grön passagerardörr. Bilen funkar hur bra som helst men det börjar kännas som vi skulle kunna ha en nyare bil än så utan att behöva ursäkta oss. Trots allt pendlar jag tusen mil om året i cittran som är 20 år gammal. Vi siktar på att hitta nått nästa år.

Vad skall man då köpa?


Bilar handlar om många saker, framförallt är det en identitets och känslosak.
Här är min lista över kriterier.

1. Den ska vara en 2000 tals konstruktion, inte äldre än 2008 alltså.
2. Det ska vara en tillräckligt stor bil, vi är inga korta människor, även baksätet behöver vara stort nog.
3. Den ska ha minst 120 dieselhästar eller 140 bensinhästkrafter
4. Den ska vara manuellt växlad för låg bränsleförbrukning
5. Den ska vara tvåhjulsdriven
6. Den skall ha drag
7. Den får kosta max 60 000 kr
8. Den får ha gått max 15 000 mil
9. Ingen SUV, ingen minimini buss - tänk Citroen Picasso, Toyota Verso

Några bilar som är tänkbara - kanske i rangordning...


A/ Volvo V70 II kostar i år från ca 85 000 kr, kan komma ner tillräckligt i pris hösten 2014.
B/ Citroen C5 III kostar faktiskt lite mer än Volvon men rasar snabbare i pris, kom 2009.
C/ Peugeot 407, kom 2004, tveksam till kvaliteten, snygg, billig, kanske för gammal konstruktion?
D/ Ford Mondeo gen IV, kom 2008, stor, bättre än tidigare fordar. Rasar snabbt i pris, billig redan nu.
E/ Skoda Superb, för dyr, kan fås för 120 tusen, tror inte på detta, stor nog.
F/ Opel Insignia, ligger väl högt ännu, ca 110 tusen, blir för dyr tror jag.

Sen har vi de bilar jag känner fördomar emot

G/ Toyota Avensis förra generationen antagligen en svinbra bil, meeeen - könlös, lite dyrare, för gammal?
H/ Honda Accord ligger på 90 - 95 tusen just nu, inte könlös, snygg eller ful i bakändan?
I/ Mazda 6, 85 -90 tusen, gillar formen, är den stor nog? Snygg, måste provköras.
J/ Hyundai -enda stora bilen är Santa Fe som faller på punkt 9
K/ Nissan - gör inga större bilar än Qashgai som faller på punkt 9 
L/ Mitsubushi - samma som med Nissan och Hyundai, synd, gillade Galant på 90 - talet.

Bilarna som kanske är ett alternativ men som jag ändå inte tror på

M/ Volswagen Passat, borde kanske stå på A - listan men jag känner inte för den bilen, har aldrig gillat Volkswagen utan boxermotor, sorry!
N/ BMW 5 serie - för dyr, på tok för dyr, bakhjulsdrift? Ja på bana och som lekbil, men trafiken är ingen lekstuga. Imageproblem, antingen vill man leka BMW eller så vill man det inte, jag vill det nog inte. 
O/Mercedes E klass - för dyr, bakhjulsdrift och tokdyra reservdelar samtidigt som kvaliteten faktiskt inte är högre än på andra premiebilar. Största fördelen - storleken, innerutrymmena, komforten. 
P/ Subaru - borde möjligen stå på A - listan, men de är permanent fyrhjulsdrivna allihop!
Q/ Audi - har ingen relation till den svala tysken, för dyr. A6 Ligger på 100 tusen nu, kommer knappast ner till 60 om ett år. Gör ju riktigt bra bilar, men trots allt är det nog fyrhjulsdriften som är grejen med Audi. Och det vill jag inte ha. Ogillar starkt Audi Q7. 
R/ Renault Laguna III en kompromiss på många punkter, lite för liten, lite för dålig kvalitet, inte sportig, inte komfort, billig? Ja, vill ha begär - nej. Borde prova den? Antagligen 
S/ Fiat - har ingen känsla för den bilen, gör de ens en stor kombi?
T/ Lancia - är amerikanska Chrysler under skalet, inga riktiga italienare längre, då kan man skippa det.

Sen finns det andra bilar också, Volvo S80 II, är det en 00 talsbil? Nej menar jag. Gillar den ändå, dyr, stor.

De helt otänkbara

KIA, Chevrolet uteslutet
Alfa Romeo - gillar jag mycket, men inte stor nog eller familjevänlig, känns inte driftssäker.

Så vad säger kristallkulan? Vänta till 2015 eller köpa en 06-07:a och kompromissa med punkt ett?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar