lördag 26 oktober 2013

Framtidens bilar

Det här kommer inte att handla om vätgasbilar, flygande svävare eller annat sci fi utan om hur en realistisk utveckling av bilen bör se ut i närtid, de bilar som presenteras om sex sju år.

Energieffektivitet hos fordonet

  1.  Ju tyngre en bil är desto mer energi kommer den att förbruka, att tillverka och att underhålla.  Det finns alltså goda skäl till att hålla nere fordonets vikt. För att hålla ned vikten behöver man minska storleken på fordonet.
  2. För att minska bränsleförbrukningen behöver luftmotståndet minskas, för att göra det krävs smalare och lägre fordon. Längden spelar mindre roll, tvärtom kan ett längre fordon med samma frontarea ha lägre luftmotstånd än ett kortare.
  3. Ju fortare en bil körs, desto mer bränsle/energi förbrukar den. Framtidens trafik behöver alltså vara långsammare än idag.
  4. Elbilar och hybrider är utmärkt, MEN bara under förutsättning att de följer punkt 1,2,3 annars utnyttjar de bara en liten del av sin besparingspotential.
  5. Tekniken i motorer och drivlina skall anpassas till behoven inte till drömmar eller lek. Idag har de flesta bilar för hög effekt.


Vad ska tillverkarna göra?

  1.  Bygg smalare, lägre och lättare bilar, krocksäkerhet är inte viktigare än miljön. Krocksäkerhet är också en fråga om hastighet och de andra fordonens storlek. På sikt kommer bägge att minska och man kan uppnå god säkerhet trots mindre säkra bilar än idag. Det finns också lätt och smart teknik idag för att öka säkerheten såsom antisladd och avståndsradar. Den yttre trafikmiljön finns det också stora möjligheter att förbättra som vi gjort i Sverige. 
  2. Bygg enklare och komfortablare bilar. Idag används mycket av utrymmet till säkerhet, långa deformationszoner och stora avstånd mellan personer i bilen och utsidan. Idag vet vi mycket om säkerhet, det går att bygga annorlunda. Om man bygger för en toppfart på 150 km/h kan man använda komfortablare däck, mjukare fjädring och väghållningen behöver inte vara lika avancerad och dyr. Underhållet minskar, reservdelarna blir billigare och bilägandet blir billigare. Bara för att man bygger enklare behöver det inte bli dåligt. Plåt är tungt, ljuddämpning är lätt. 
  3. Bensin och dieselmotorer är billiga att tillverka, ur ett tekniskt perspektiv är det riktig low tech. Kvaliteterna som används är låga. Hur vore det om man höjde ribban ett par snäpp? Byggde enklare motorer med högre kvalitet? Växellådor med fler växlar och elektronisk koppling är också önskvärt. Med den elektronik för motorstyrning som finns går det att spara mycket mer energi. 

Hur ser en bra bil ut 2020?

Tänk er en familjekombi i mellanklassen som t ex Volvo V50 Drive. Gör den 10 -15 cm smalare. Det går eftersom växelspaken mellan stolarna är onödig. Den drivs av en trecylindrig diesel på 75 hästkrafter och 1 liters slagvolym med 200 nm vridmoment. Det gör att motorutrymmet kan göras mindre, smalare och kortare. Bilen väger drygt 1000 kg har hjul i dimensionen 175/82R14. Den är framhjulsdriven, har AC och men inget servo. Vattenpumpen är elektrisk liksom oljepump och dieselpump. Åtta växlar och elektroniskt styrd koppling. Sensorsystemet och farthållaren gör att man enkelt kan ligga i 90 km/h på motorvägen med en förbrukning på 0,27 äkta liter per mil. Utrymmena är optimerade för människorna inuti, ingen gigantisk instrumentbräda. Bromsskivorna är inte ventilerade, det behövs inte vare sig effektmässigt eller för hastigheten. Avgassystemet har inga dubbla utblås eller fräna slutrör. Stereon har inte elva högtalare, däremot finns hörlursuttag. 

Vad hindrar utvecklingen?

För det första behöver tillverkarna ett tydligt regelverk där låg vikt och låg effekt möjliggör bättre vinstmarginaler. Idag lönar det sig att sälja på lull lull och stora motorer till köparen. Skattesystemet måste ha en högre progressivitet, ju tyngre och större bil och motor desto högre avgift. Ju större däck desto högre miljöavgift. Bränslepriserna är idag alldeles för låga för att kunna driva den utveckling vi behöver. I Sverige avgörs mycket av bilmarknaden av tjänstebilsreglerna. Dessa måste tydligt favorisera lättare och motorsvagare alternativ. 

Slutligen

Förbjud dubbdäck i Sverige. De behövs ibland, så mycket är helt klart, men det finns få saker som slår lägre fart för ökad säkerhet. Med moderna dubbfria däck, antisladd och lättare motorsvagare fordon kommer vi att ha en säker trafik ändå. Bilismen visar tydligt på demokratins brister, girighet vinner över klokskap. Hur många hundra miljarder har vi inte plöjt ned i vårt vägnät istället för att påverka bilarna och trafiken? Hur länge har vi inte underlättat för större tjänstebilar? Slutligen måste vi bryta med den trista machoattityd som ofta, men numera långt från alltid, accepteras i bilsammanhang. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar