måndag 2 september 2013

Bilar, hus, trädgård och träning

Bilar

Läget är så här, vår Saab 9 - 5 har gått 26500 mil, den är 14 år gammal, har en grön dörr och en vit kaross i övrigt. Avgassystemet börjar låta igen, bytte slutburken 2009, för nästan 6000 mil sedan. Det känns i vart fall som för kort tid sen. Allt funkar och däcken håller ännu en vinter, så till våren får vi väl börja se oss om efter en nyare bil. Vad det ska bli för modell vet jag inte,  vi har aldrig någonsin lagt mer än 37500 kr för en bil...

Citroen Xantian ska besiktigas om en vecka, förra året fick den blank papper. Sedan dess har den gått ca 1000 mil och tagits omhand rätt väl. Efter besiktningen kommer jag att byta klockor bak. Jag har gruvat mig för det, antagligen i onödan. Alla säger att det är rätt enkelt. En god nyhet är att takräcket jag köpte till Saab 9000 också passar på Xantian. Nu sitter det på med cykelhållare på taket. Bilen har blivit mycket blankare sedan jag putsade upp den med en polermaskin. Helt klart en bra pryl. Tyvärr blev det en del sliprosor som syns i starkt solljus, om några poleringar till är de förhoppningsvis väck.

Hus och trädgård

Vårt tak ska bytas ut, hängrännor och vindskivor också. Det kommer bli fint och kännas tryggt när det är utfört. En del av råsponten ska också bytas. I garaget finns numera en högtryckstvätt, mitt favoritverktyg av alla maskiner, det blir rent, det går lätt och det är kul.

I trädgården går första odlingssäsongen mot sitt slut, några få äpplen på träden, några flaskor rödvinbärssaft och ett par påsar bönor blev det. Purjolöken är ännu mager som pennor. Palsternackorna åt kaninerna upp, de lämnade kvar fem stycken. Men jag skall vänta ytterligare ett par tre veckor på dem. Hallonrabatten har jag lagt igen till hälften och sått gräs. Den var bara ogräs och plantorna ynkliga. De bästa är omplanterade med lite ny jord med barkmull som täckning. Först nästa år får jag se hur det gått.

Hörnet med komposten är delvis omgjort. Det ska bli ett stenparti där som kan hålla kirskålen borta. Inspirationen hämtar jag från Peter Korns trädgård. Till det behövs sand, grus och växter som gillar halvskugga. Han tipsar om olika grässläktet Stipa. Gräs och olika sedumarter kommer jag plantera.
File:Stipa borysthenica kz.jpg

Stipa borysthenica


Peter odlar bara i sand, sand som håller fuktigheten, sedan täcker han med grövre grus. Hans filosofi är att det inte finns några dåliga lägen i trädgården, bara fel växter på fel plats. Med hans utgångspunkt gäller det att hitta rätt sorts växt för platsen.

Träning

Just nu ligger jag på 164 h, det håller på att bli ett bra år, det finns goda möjligheter att nå 200 h. Först en fin skidvinter, sedan en katastrofal vår följt av en kanonsommar. Det krävs längre pass för att få fler timmar. Antalet träningstillfällen är svårt att påverka för mig. Men det gör stor skillnad om ett av veckans tillfällen är på minst 2 timmar. Utslaget på ett år gör det hela skillnaden. En lärdom är att de långa passen måste vara lugnare än jag kört tidigare. Det sliter för mycket annars. En annan lärdom är att det inte funkar att köra fyra timmar ena dagen och ett hårt pass dagen efter. Min kropp tål inte det. Förr körde jag ibland sex sju mil tre dagar i rad med hyggligt tempo. Det funkar inte längre, jag blir sjuk då. Det är bättre att köra 13 mil, vila en dag och sedan köra 15 km tempo. De flesta skulle säga - såklart! Men vanlig cowboycykling är så mycket roligare! 70 km med 34 km/h i snitt är roligare cykling än 4,5 h med 30 km/h i snitt. Jag tycker det, spelar ingen roll att 15 km med 40 km/h stundar, för det är mest lidande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar