torsdag 4 juli 2013

Efterätning och DIY cykelkarta

Idag cyklade jag 130 km, 4:16 timmar, 123 i snittpuls och 2750 kilokalorier. Under träningspasset gick det åt 4 bananer och en flaska vatten. 2750 kilokalorier det är två Big Mac & CO och 4 bananer.
Nu gillar inte jag McDonalds mat nåt särskilt så istället trycker jag i mig fil & müsli, stor middagsportion med efterrätt och ytterligare kanske nån tallrik fil och flingor ikväll. Överkompenserar jag? Kanske, men det är inte poängen, poängen är att mat behövs, det behövs mycket mat, efter ett långt pass är det fel att tänka på vikten. På vanliga pass under 2 timmar behövs vare sig bananer eller någon extra mat efter överhuvudtaget. Brukar inte ens dricka vatten på kortare pass om det är kallare än 23-24 grader, en rejäl kopa kaffe med rostat bröd och marmelad är däremot helt rätt efteråt. Jan Ullrich aka "Müsli Jan" åt ibland bara cornflakes och sylt till frukost innan träning. Kenyanerna springer oftast långa morgonpasset, innan solen står högt på himlen, utan någon mat i magen. De vet att de inte behöver äta för bara 90 minuters löpning, energin finns redan i kroppen, däremot äter de efteråt. De äter majsgröt, rena kolhydrater. Med detta vill jag säga tre saker, kostfrågan är ohyggligt överdriven av mat - och kosttillskottsindustrin, de flesta tränar för korta pass för att behöva tänka på att anpassa kosten och kolhydrater är bra - både snabba "tomma" och långa långsamma. Fett är också bra och nödvändigt men av fett blir man lättare fet, det är inte sockret i milkshaken som är boven utan fettet. Sen höjer sockret insulinhalten vilket ökar inlagringen av energi, men om man inte ätit för mycket är inte det ett problem för de flesta. Jag pratar inte om den lilla grupp som är smala och genetiskt har lätt att få typ 2 diabetes.

Bristen på bra cykelkartor

När jag planerar mina cykelturer är vägarna, underlaget och miljön viktig, det är särskilt viktigt att det inte blir för långt. Dels har jag inte tid, dels avskyr jag när kolhydraterna tar helt slut i kroppen, har gjort det misstaget massor av gånger. Sista milen på tomgång kan väl vara ok, men tre mil hemifrån är inte kul. Vanliga bilkartor har för liten skala, gröna kartan för stor, blåa kartan med 1:100 000 är bra. Men den har två fel, dels visar den inte om en väg är asfalterad och dels finns inga avstånd angivna mellan olika vägskäl. Som landsvägscyklist vill jag cykla asfalt och jag cyklar sällan så långt och på så stora vägar som har avståndsangivelser på bilkartor. Därför har jag gjort en egen cykelplaneringskarta över Gästrikland! Mycket enkel, men fullt funktionell, avstånden stämmer också. De vägar som saknar avståndsangivelse cyklar jag inte för att de är för trafikerade, är grus eller så är avståndet välbekant. Kommer kartan i en tryckt version nån gång kommer den naturligtvis vara utförligare, men höjdkurvor och sevärdheter är onödigt. Dels stannar man inte om man är landsvägscyklist, dels är Sverige så platt att det ändå inte påverkar särskilt mycket. Kartan lämnar jag hemma efter memorering.. Ett tips! Lägg på en OH film och måla dagens tur med whiteboardpenna, så kan din fru, man etc se hur du tänkt cykla och du kan lättare ange position om du skulle råka ut för en olycka. Avstånden kommer från Google maps, kartan är utskriven från Hitta.se tejpen är inte snygg och det gröna blir grått i en svart vit skrivare. Avståndspunkterna är röda ringar i vägskäl.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar