måndag 22 juli 2013

Boktips och semester

Willy Vlautins roman Lean on Pete hör till det bästa jag läst på länge. 16 årig pojke med otrygga hemförhållanden börjar hjälpa en galopptränare med hans hästar. I den medelmåttiga hästen Lean on Pete finner han tröst och trygghet, en relation som kommer att ta honom ut på en lång resa. Romanen kan läsas på flera olika sätt, en uppväxtskildring, en bild av ett annat USA och vikten av att vara trogen sina ideal. Den helt osentimentala texten utan en massa reflektion och analys är ovanlig. Det tog tre fjärdedelar av boken innan jag tyckte det lossnade, men sedan hade den lång eftersmak. Jag har påbörjat två av Willys romaner tidigare men lagt dem åt sidan, kanske får ge dem en andra chans. (Motellivet och Norrut)

Skåneresan

I korthet såg resan ut  så här:
Dag 1 - Avresa med bil från Gävle till Nyköping och besök på Nyköpings hus och Sörmlands museum. Eftermiddag på Flygvapenmuseum i Linköping, på kvällen middag och besök på Linköpings trädgårdsförening, sedan avfärd till Rimforsa och Liljeholmens vandrarhem. Kvällsdoppet i Kinda kanal var härligt.
Dag 2 - Från Rimforsa till Norra Kvills nationalpark i Småland. Vandring till Idhöjden, magisk tystnad och kuperad gammelskog på sydsvenska höglandet. Sedan besök på Viresrums konsthall som hade en fin utställning från Svenskt trä om hållbar utveckling, konsten saknades helt. På kvällen var det blåsigt och kallt, vi letade förgäves efter en bättre restaurang i Växjö förutom svindyra PM, tillslut blev det ett bottennapp.
Dag 3 - min födelsedag inleddes med ett besök på Smålands museum och Eddie Meduza utställningen, ett gripande livsöde för en begåvad människa som inte accepterade att placeras i fack. Bäst kanske man förstår honom i låten "Andra kan dom". Sedan åt vi lunch på Linnés Råshult, hans föräldrahem i södra småland.
Väldigt bra ställe att stanna på, de historiska sädesfälten med höga glesa strån i sommarhettan var en upplevelse. För en kort stund var jag ensam och det var alldeles tyst, 1700 talet fanns där.

Vi hade sedan länge bokat två nätter i Malmö, en stad jag bara varit i två gånger tidigare, för mer än tio år sedan. Idag talar man om två tillväxtregioner i Sverige, Stockholm och Malmö, det stämmer, hela staden är full av nya spektakulära byggprojekt. Sitter man på Lille torg hör man danska runt om sig, så var det knappast för tio år sedan. Man kan tala om Örestadsregionen idag. Den bild av Malmö som medierna ofta ägnat sig åt, våld och fattigdom, känns väldigt överdriven. Födelsedagsmiddag på karibisk restaurang, gott, starkt och mysigt.
Dag 4 - Barnen tittar på TV sändningen av Sommarlov vid Scaniabadet. Besök på Malmöhus och tekniska museet.
Dag 5 - Tog bilen ut till en av Malmös tio ambitiösa lekplatser, denna med äventyrstema. Väldigt fin, dubbelt så stor som allt vi har i Boulongern ändå var det bara fyra barn där varav två var mina. Därefter besök i Lund, lunch på persisk restaurang. Domkyrkan var stängd för bröllop. Sedan åkte vi till Dalby söderskog, Sveriges minsta nationalpark, den var väldigt liten, visst var det fint på ett par ställen, men helt klart ett antiklimax, fanns fler bokskogar i närheten som säkerligen var lika fina. På kvällen nådde vi Jönköping, efter incheckning på hotellet blev det bad i Vättern och hämtmat till stranden. Fantastiskt med ett så centralt utebad. När jag väntade på käket såg jag mig om, där låg en italiensk glassbutik i närheten. Efter maten åkte vi dit hela familjen. Bästa glassen jag ätit.
Dag 6 - Resa till Gnesta via Norrköping för besök hos Edde. I norrköping besökte vi arbetets museum och konsthallen. Fin barnutställning och samling. Sedan verklig avkoppling ute i skogen med tacokväll , hemmagjord salsa "Gnalsa"och Gnestamole.

Träning

Håller på att nå årets träningsmål om 200h ifall det fortsätter så här bra. Av nån anledning har jag svårigheter att få upp pulsen på höga nivåer, kanske inte har vilat tillräckligt. Sprang 7,25 km på 33:30 i Hemlingby utan att pulsen nådde högre än 85%, alltså under syratröskeln. För mina förhållanden ganska snabbt utan att kunna gasa ordentligt, något riktigt ös var det inte även om benen kändes hyggligt lätta de första kilometerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar