onsdag 31 juli 2013

Ack Värmland

Åter i Karlstad för en vecka, underbart att återse så många goda vänner, cykla skön terräng i I2 skogen och njuta av finväder med bad hemma i Mariebergsviken. Tog en titt på Vänern från Bonäsudden ute på Hammarö och cyklade leden hem.

Bra saker just nu: läser gamla och nya cykeltidningar. Blev lite sugen på proffscykling igen, har känts ganska ointressant länge, kanske dags att börja följa cirkusen igen. Vill läsa mer om de gamla loppen och bansträckningarna på grusväg. Grusvägsåka på landsvägshoj kommer starkt, har varit stort i USA länge. Här har det knappt bubblat, nu räknar jag inte cykelcross eller mtb lopp på grusvägsbanor utan just LVG hoj med 32-27 mm däck, bockstyre och höga hastigheter. Tänk landsvägscykling fram till 1950 - talet. Eller nutida Strada Bianci. Jag tänker på alla våra fina grusvägar och skogsbilsvägar i Norrland. Många gånger går det inte att åka asfalterat alls. Men situationen är inte ny...
















Visst är det kul att cykla fort på asfalt, det är roligt att cykla teknisk stig också, men på grusväg är det ofta bilfritt, tyst och fina naturupplevelser. Med ett inplanerat kaffe/korv m mos stopp blir det oslagbart.

Bilunderhåll: hällde på en liter helsyntetolja i Saaben vid 265800 km, sommarvärme och långkörning kokar bort bensinrester och kondens som annars späder ut oljan.

Träning: jag sprang två varv i Jakobsbergsskogen på 19:50 min, det är jag nöjd med. Löparbenen kändes inte toppen. Dagens mtb kändes bra, börjar få lite klipp i cykelbenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar