onsdag 31 juli 2013

Ack Värmland

Åter i Karlstad för en vecka, underbart att återse så många goda vänner, cykla skön terräng i I2 skogen och njuta av finväder med bad hemma i Mariebergsviken. Tog en titt på Vänern från Bonäsudden ute på Hammarö och cyklade leden hem.

Bra saker just nu: läser gamla och nya cykeltidningar. Blev lite sugen på proffscykling igen, har känts ganska ointressant länge, kanske dags att börja följa cirkusen igen. Vill läsa mer om de gamla loppen och bansträckningarna på grusväg. Grusvägsåka på landsvägshoj kommer starkt, har varit stort i USA länge. Här har det knappt bubblat, nu räknar jag inte cykelcross eller mtb lopp på grusvägsbanor utan just LVG hoj med 32-27 mm däck, bockstyre och höga hastigheter. Tänk landsvägscykling fram till 1950 - talet. Eller nutida Strada Bianci. Jag tänker på alla våra fina grusvägar och skogsbilsvägar i Norrland. Många gånger går det inte att åka asfalterat alls. Men situationen är inte ny...
















Visst är det kul att cykla fort på asfalt, det är roligt att cykla teknisk stig också, men på grusväg är det ofta bilfritt, tyst och fina naturupplevelser. Med ett inplanerat kaffe/korv m mos stopp blir det oslagbart.

Bilunderhåll: hällde på en liter helsyntetolja i Saaben vid 265800 km, sommarvärme och långkörning kokar bort bensinrester och kondens som annars späder ut oljan.

Träning: jag sprang två varv i Jakobsbergsskogen på 19:50 min, det är jag nöjd med. Löparbenen kändes inte toppen. Dagens mtb kändes bra, börjar få lite klipp i cykelbenen.

måndag 22 juli 2013

Boktips och semester

Willy Vlautins roman Lean on Pete hör till det bästa jag läst på länge. 16 årig pojke med otrygga hemförhållanden börjar hjälpa en galopptränare med hans hästar. I den medelmåttiga hästen Lean on Pete finner han tröst och trygghet, en relation som kommer att ta honom ut på en lång resa. Romanen kan läsas på flera olika sätt, en uppväxtskildring, en bild av ett annat USA och vikten av att vara trogen sina ideal. Den helt osentimentala texten utan en massa reflektion och analys är ovanlig. Det tog tre fjärdedelar av boken innan jag tyckte det lossnade, men sedan hade den lång eftersmak. Jag har påbörjat två av Willys romaner tidigare men lagt dem åt sidan, kanske får ge dem en andra chans. (Motellivet och Norrut)

Skåneresan

I korthet såg resan ut  så här:
Dag 1 - Avresa med bil från Gävle till Nyköping och besök på Nyköpings hus och Sörmlands museum. Eftermiddag på Flygvapenmuseum i Linköping, på kvällen middag och besök på Linköpings trädgårdsförening, sedan avfärd till Rimforsa och Liljeholmens vandrarhem. Kvällsdoppet i Kinda kanal var härligt.
Dag 2 - Från Rimforsa till Norra Kvills nationalpark i Småland. Vandring till Idhöjden, magisk tystnad och kuperad gammelskog på sydsvenska höglandet. Sedan besök på Viresrums konsthall som hade en fin utställning från Svenskt trä om hållbar utveckling, konsten saknades helt. På kvällen var det blåsigt och kallt, vi letade förgäves efter en bättre restaurang i Växjö förutom svindyra PM, tillslut blev det ett bottennapp.
Dag 3 - min födelsedag inleddes med ett besök på Smålands museum och Eddie Meduza utställningen, ett gripande livsöde för en begåvad människa som inte accepterade att placeras i fack. Bäst kanske man förstår honom i låten "Andra kan dom". Sedan åt vi lunch på Linnés Råshult, hans föräldrahem i södra småland.
Väldigt bra ställe att stanna på, de historiska sädesfälten med höga glesa strån i sommarhettan var en upplevelse. För en kort stund var jag ensam och det var alldeles tyst, 1700 talet fanns där.

Vi hade sedan länge bokat två nätter i Malmö, en stad jag bara varit i två gånger tidigare, för mer än tio år sedan. Idag talar man om två tillväxtregioner i Sverige, Stockholm och Malmö, det stämmer, hela staden är full av nya spektakulära byggprojekt. Sitter man på Lille torg hör man danska runt om sig, så var det knappast för tio år sedan. Man kan tala om Örestadsregionen idag. Den bild av Malmö som medierna ofta ägnat sig åt, våld och fattigdom, känns väldigt överdriven. Födelsedagsmiddag på karibisk restaurang, gott, starkt och mysigt.
Dag 4 - Barnen tittar på TV sändningen av Sommarlov vid Scaniabadet. Besök på Malmöhus och tekniska museet.
Dag 5 - Tog bilen ut till en av Malmös tio ambitiösa lekplatser, denna med äventyrstema. Väldigt fin, dubbelt så stor som allt vi har i Boulongern ändå var det bara fyra barn där varav två var mina. Därefter besök i Lund, lunch på persisk restaurang. Domkyrkan var stängd för bröllop. Sedan åkte vi till Dalby söderskog, Sveriges minsta nationalpark, den var väldigt liten, visst var det fint på ett par ställen, men helt klart ett antiklimax, fanns fler bokskogar i närheten som säkerligen var lika fina. På kvällen nådde vi Jönköping, efter incheckning på hotellet blev det bad i Vättern och hämtmat till stranden. Fantastiskt med ett så centralt utebad. När jag väntade på käket såg jag mig om, där låg en italiensk glassbutik i närheten. Efter maten åkte vi dit hela familjen. Bästa glassen jag ätit.
Dag 6 - Resa till Gnesta via Norrköping för besök hos Edde. I norrköping besökte vi arbetets museum och konsthallen. Fin barnutställning och samling. Sedan verklig avkoppling ute i skogen med tacokväll , hemmagjord salsa "Gnalsa"och Gnestamole.

Träning

Håller på att nå årets träningsmål om 200h ifall det fortsätter så här bra. Av nån anledning har jag svårigheter att få upp pulsen på höga nivåer, kanske inte har vilat tillräckligt. Sprang 7,25 km på 33:30 i Hemlingby utan att pulsen nådde högre än 85%, alltså under syratröskeln. För mina förhållanden ganska snabbt utan att kunna gasa ordentligt, något riktigt ös var det inte även om benen kändes hyggligt lätta de första kilometerna.

torsdag 4 juli 2013

Efterätning och DIY cykelkarta

Idag cyklade jag 130 km, 4:16 timmar, 123 i snittpuls och 2750 kilokalorier. Under träningspasset gick det åt 4 bananer och en flaska vatten. 2750 kilokalorier det är två Big Mac & CO och 4 bananer.
Nu gillar inte jag McDonalds mat nåt särskilt så istället trycker jag i mig fil & müsli, stor middagsportion med efterrätt och ytterligare kanske nån tallrik fil och flingor ikväll. Överkompenserar jag? Kanske, men det är inte poängen, poängen är att mat behövs, det behövs mycket mat, efter ett långt pass är det fel att tänka på vikten. På vanliga pass under 2 timmar behövs vare sig bananer eller någon extra mat efter överhuvudtaget. Brukar inte ens dricka vatten på kortare pass om det är kallare än 23-24 grader, en rejäl kopa kaffe med rostat bröd och marmelad är däremot helt rätt efteråt. Jan Ullrich aka "Müsli Jan" åt ibland bara cornflakes och sylt till frukost innan träning. Kenyanerna springer oftast långa morgonpasset, innan solen står högt på himlen, utan någon mat i magen. De vet att de inte behöver äta för bara 90 minuters löpning, energin finns redan i kroppen, däremot äter de efteråt. De äter majsgröt, rena kolhydrater. Med detta vill jag säga tre saker, kostfrågan är ohyggligt överdriven av mat - och kosttillskottsindustrin, de flesta tränar för korta pass för att behöva tänka på att anpassa kosten och kolhydrater är bra - både snabba "tomma" och långa långsamma. Fett är också bra och nödvändigt men av fett blir man lättare fet, det är inte sockret i milkshaken som är boven utan fettet. Sen höjer sockret insulinhalten vilket ökar inlagringen av energi, men om man inte ätit för mycket är inte det ett problem för de flesta. Jag pratar inte om den lilla grupp som är smala och genetiskt har lätt att få typ 2 diabetes.

Bristen på bra cykelkartor

När jag planerar mina cykelturer är vägarna, underlaget och miljön viktig, det är särskilt viktigt att det inte blir för långt. Dels har jag inte tid, dels avskyr jag när kolhydraterna tar helt slut i kroppen, har gjort det misstaget massor av gånger. Sista milen på tomgång kan väl vara ok, men tre mil hemifrån är inte kul. Vanliga bilkartor har för liten skala, gröna kartan för stor, blåa kartan med 1:100 000 är bra. Men den har två fel, dels visar den inte om en väg är asfalterad och dels finns inga avstånd angivna mellan olika vägskäl. Som landsvägscyklist vill jag cykla asfalt och jag cyklar sällan så långt och på så stora vägar som har avståndsangivelser på bilkartor. Därför har jag gjort en egen cykelplaneringskarta över Gästrikland! Mycket enkel, men fullt funktionell, avstånden stämmer också. De vägar som saknar avståndsangivelse cyklar jag inte för att de är för trafikerade, är grus eller så är avståndet välbekant. Kommer kartan i en tryckt version nån gång kommer den naturligtvis vara utförligare, men höjdkurvor och sevärdheter är onödigt. Dels stannar man inte om man är landsvägscyklist, dels är Sverige så platt att det ändå inte påverkar särskilt mycket. Kartan lämnar jag hemma efter memorering.. Ett tips! Lägg på en OH film och måla dagens tur med whiteboardpenna, så kan din fru, man etc se hur du tänkt cykla och du kan lättare ange position om du skulle råka ut för en olycka. Avstånden kommer från Google maps, kartan är utskriven från Hitta.se tejpen är inte snygg och det gröna blir grått i en svart vit skrivare. Avståndspunkterna är röda ringar i vägskäl.