fredag 24 maj 2013

Vem skall man tro på?

Olika butikskedjor säljer samma produkt från Kina under olika namn och med olika specifikation. Vilken skall man köpa?

Fakta

Alla har en 3 hästkrafter stark 230 V motor som direktdriver en tvåcylindrig V- blockskompressor. Luften matas till en 50 liters tank. Det finns egentligen ingen orsak till att de inte skulle ha identiska prestanda och väga i princip lika mycket, ändå skiljer mycket mellan vad försäljarna anger.



Så här säger Jula: Stark, oljesmord kompressor för de tyngre arbetena. Utrustad med kraftfullt, direktdrivet 2-cylindrigt V-block. Komplett med manometer, reduceringsventil, säkerhetsventil, backventil samt dräneringsventil. 1-fas. Avgiven luftmängd: 300 l/min. Genomlupen cylindervolym: 412 l/min. Arbetstryck: 8 bar. Effekt: 2,2 kW/3 hp. Varvtal: 2850 rpm. Tankvolym: 50 l. Säkring: 16 A. Spänning: 230 V. Vikt: 44 kg








Så här säger Clas Ohlsson: Portabel oljesmord kolvkompressor med 50 l tank. Direktdrivande motor med V-block 230 V/2230 W, motorskydd med manuell återställning. Max. arbetstryck 8 bar. Genomlupen cylindervolym 412 l/min, fri avgiven luftmängd vid 6 bar 221 l/min. Utrustad med tryckregulator, manometer och två snabbkopplingar. Vikt 48 kg.


Notera att de anger avgiven luftmängd 221 l/min vid 6 bar medan Jula anger 300 l/min vid 8 bar!  Jag gissar att Jula överdriver eller har fått fel uppgifter.







Så här säger Biltema: Kopparlindad med enstegs direktdrivet, oljesmort V-block.
  • Spänning: 230 V/50 Hz
  • Effekt: 3 hp/2,2 kW
  • Strömförbrukning: 10,5 A
  • Varvtal: 2850 rpm
  • Max. tryck: 10 bar
  • Genomlupen luftmängd: 360 l/min
  • Fritt avgiven luftmängd 6 bar: 225 l/min
  • Ljudnivå (LdB): 83 dB(A)
  • Tankvolym: 50 l
  • Mått: 89 x 36 x 74 cm
  • Vikt: 58 kg
Biltemas kompressor väger 14 kg mer än Julas men har samma kapacitet som Clas Ohlssons. 


Swedol säljer ett kit med "samma" kompressor som Biltemas, dessa skiljer sig marginellt från Clas Ohlsson och Jula i design, men under plastskalet över motorn är de lika. Den väger 3 kg mindre än Biltema men ser med undantag för färgen identisk ut. Notera att arbetstrycket är 9 bar.  

Så här skriver Swedol: Volt 230V. dB 97.
Genomlupen cylindervolym l/min 356. Fri avg. luftmängd vid 6 bar l/min 240.
Antal cylindrar 2. Varvtal rm 2850. Max arbetstryck bar 9. Tankvolym l 50.
Bredd mm 830. Höjd mm 670. Djup mm 350. Vikt kg 55. 


Slutligen har vi Verktygsboden med sin egen importserie kallad Pela.

De anger följande: Pela 3 hk-50l är en 1-fas helautomatisk hobbykompressor. Den är utrustad med tryckströmbrytare, manometer, säkerhetsventil, reduceringsventil och två snabbkopplingar, en med max. tryck och en reducerad. Lämplig till renblåsning, sprutmålning och andra lättare jobb.



Notera att Biltema, Pela och Swedol är är exakt samma maskiner i olika märkning. Clas Ohlssons maskin och Jula verkar i sin tur vara identiska, men på pappret har alla samma förutsättningar att prestera. Utan att 
ha provat någon av dessa kan man ändå säga att den som lovar mest, Jula, dessutom är billigast. Medan  Verktygsboden menar att deras maskin är lämplig för lättare jobb, säger Jula att samma maskin passar  tyngre arbeten. Vem skall man tro på? Själv lutar jag åt verktygsboden, de har lite kredibilitet i vart fall. Det får bli en större kompressor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar