måndag 20 maj 2013

Bra saker just nu!

Bra saker!

Såg min dotter uppträda på cirkusskolan igår, precis som barnverksamhet skall vara, alla kan vara med efter sina förutsättningar, så långt från gymnastikens attityder man kan komma. Bara glädje och applåder, eloge till lärarna Kalle och Oskar. 

Frisk igen, cyklade i Hemlingby, milspåret är ett lätt, snabbt och roligt terrängspår, hade det inte varit för spångpartierna hade det varit ännu bättre. Mina nya Mountain King II däck har ett bra fäste och rullar mjukt. Upptäckte att "alla" cyklar Race King i Gävle precis som i Karlstad, sen såg jag riktiga spår i leran och tänkte att det åtminstone fanns en vettig mtb cyklist, men det var mina egna spår från förra varvet, hmm. 

Köpte en gräsklippare, det blev tillslut en Mcculloch motorklippare med uppsamlare, inte självgående. Hyggligt pris och klippbredd, sen upptäckte jag att det trots allt är mer lätthanterligt med en lättare klippare på en liten tomt än en tio kilo tyngre självgående, jag är nöjd. 

Äntligen fick vi bort högen med grenar från höstens rensning och trädbeskärning i trädgården, på återvinningscentralen hade de invigt  den nya avdelningen så det gick också fortare än väntat, Tre turer med släp blev det. Varmvattenberedaren försökte jag ju sälja i höstas för 400 kr, folk köper hellre en ny för 8000 kr, nu gick den till skroten. 

Projekt på G

Fortsätta skrapa och måla fönstren, frågan är vilken grön kulör vi skall satsa på, tror det blir till att dra på ett lager vitt i väntan på beslut. Lukten av linolja och terpentin gör garaget mer hemtrevligt. 

Plantera och så i landet. Några säckar gödsel och mull samt ett nät runt behövs. 

Frågan vad som skall ske i den kirskålsrensade bärbuskrabatten, potatis? Sparris? Fler buskar? Hursomhelst behövs markduk och barkmull för att hindra vidare spridning. Hallonrabatten har fortfarande massor med ogräs och hård jord dessutom. 

Marktäckarna jag planterade mellan syrenbuskarna verkar trivas. Tyvärr kostar det en del pengar, jag kan inte ha ett plantpris på 600 kr kvadratmetern, måste hitta billigare alternativ, får dra upp från frö istället. 

Lärdom

Fick reda på att trädet som växer vid vår kompost är ett "Fågelbärsträd" Prunus Avium Vår granne som bott på gatan sedan husen byggdes 1964 berättade det. Det blommar väldigt vackert och rikligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar