onsdag 1 maj 2013

Byggnadsvård på 60 - talshus

Vi bor i ett vanligt hus byggt 1964. Vi är de fjärde ägarna. Frågan är hur sådana hus bör skötas? En gång i tiden brydde man sig inte om att man tillförde modernare stilar och material, att husen förlorade sin själ. Dessutom ledde all plasten till att husen blev sjuka. 1964, det är 28 år yngre än mina föräldrars hus. Då på 70 talet fick man dessa  30 talshus för en spottstyver, de förvandlades med mexitegel till spansk haciendastil med svarta fönsterluckor, de blev förstörda, proportionerna försvann, fönstren sjönk in i väggen, ofta utbytta mot perspektivfönster. Väldigt få hade några invändningar, då. Mina föräldrar behöll husets funkisstil. Nu hör jag hur snacket går bland oss som nyss köpt hus, ofta från 60 talet.  Man är väldigt glad för att originalfönstren redan var utbytta mot treglas, att väggar öppnats, att badrummen helkaklats och att alla träden i trädgården sågats ned. Samma visa upprepas igen. Samtidigt är det svårt att hävda att original alltid är bäst och snyggast. Vissa saker är bättre idag, jag har hellre ett större kök än en liten matsal och ett litet kök som var original. Samhället har förändrats, köket är återigen en plats för alla, inte som på 60 talet, ett arbetsutrymme för hemmafrun. Andra saker är inte bättre, plastfärg är sämre än den bruna lasyr som var original på fjällpanelen. Det blir ljust och fräscht, men det är dåligt för träet. Allt är målat med samma moderna plastfärg, som flagnar och bildar fickor där vattnet stannar. Träet hade varit snabbare torrt  om det varit omålat!

Fönstren

Idag var jag på Gysinge byggnadsvårdsbutik och köpte skrapor, färg, penslar, terpentin, linolja, kitt och stifttråd. Jag har börjat renovera garagefönstren, inte för att de var särskilt mycket sämre än de andra fönstren, men de är små och enkla att öva fönsterrenovering på. Alla fönster på huset behöver ses över. Kittet har torkat på södersidan och färgen börjar flagna. Det är dags för en insats och då med riktiga grejer. Två av rutorna var dessutom spruckna,  det fanns skäl att göra något åt dem. Frågan är vad som skall ske med kulören, nu kör jag på 1% grönjord och bryr mig inte om någon förändring. Skall det till något större skifte får vi diskutera och testa oss fram. Vi har ju diskuterat gröna fönster, något jag gärna skulle vilja ha, frågan är hur det passar till vindskivor och entrétrappa. Det blir mycket att måla om om man skall ta allt. Hela västsidan har en ljusgrå färg som jag gillar, men vilken färg passar bäst till grönt? Det röda teglet passar till grönt, men det passar till rött också. Brunlaserad fjällpanel passar till både rött, grönt, vitt och blått...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar