fredag 12 april 2013

Ny träningsfilosofi för löpning

Tidigare har 95% av alla mina löppass varit 9 km - 13 km terräng nästan alltid samma tempo 5 min per km, ibland med ett par km i högsta tempo, ibland några kilometer i 4:30 fart men i slutändan 9 - 13 km totalt. Nu är den typen av pass inte möjliga ännu pga. min dåliga fot, däremot kan jag köra kortare pass på en halvtimma. I tisdags joggade jag 2 km som uppvärmning, sedan sprang jag 1900 m så fort jag kunde på 7:50 min. Först trodde jag inte mina ögon när jag kollade på klockan, det kändes inte bra, jag har knappt löptränat sen november och det var fem grader varmt. Den typen av pass skall jag fortsätta med, först jogga  till starten väldigt lugnt, sedan en maximal insats, därefter hemjogg eller promenad. Lite grand körde jag så i höstas när problemen var desamma 3,7 km spåret vid Kungsbäck är egentligen lite för långt, men jag tror det funkar, det är drygt 16 min löpning, helst skulle jag vilja ned i under 15 min, men det blir tufft, det är 4 min per kilometer, men vi får väl se, kanske kommer den mer högintensiva träningen leda till att benen blir snabbare också. Det är ju i själva snabbheten mina problem ligger.

En annan grej jag skall köra i år är invigning av mina spikdojor på bana, får ta och köra ett coopertest, har gaggat om det i ett halvt decennium redan...

En tredje grej är att verkligen få till distanspassen på cykel, har inte fått en femtonmilare i benen sedan 2004 tror jag, det duger inte, spelar ingen roll att tio mil går på 2:58 h om distanspassen inte finns där, eller som Per Edgren skrev i Velo magazine för sexton år sedan, 2 h är egentligen inte ett distanspass. Om den minimalistiska löpträningen skall funka måste den aerobiska basen finnas där, det går inte att köra hårt annars.

Den fjärde grejen är att fortsätta med rullträning nån gång emellanåt även under sommaren, det är lättare att få en indikation på formen under kontrollerade förhållanden.

I övrigt löper det som planerat, behöver få 3h träning den här helgen för att hålla planen, men det bör gå, 2:30 h cykel och 40 min rulle eller cykel ute. Skulle det skita sig på en timme är det ingen katastrof, det finns mer tid, däremot behövs två pass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar