söndag 17 mars 2013

Whisky och oljebyte

Igår var jag på Gefle whiskysällskaps firande av St Patricks day. Det var halvblind provning av fem olika irländska whiskysorter. Provningsledaren berättade om sorternas smaknoter och tillverkning, det gav god vägledning, vi var tre av ett trettiotal testare som satte alla fem sorter! Nybörjartur och bra beskrivningar var avgörande.

Dessa testades:

Connemara peated single malt 12 år, 699 kr. Rökig irländsk whiskey är ovanligt, den här var lätt och samtidigt rökig, bäst i det här testet tyckte jag, den påminde mest om skotsk...

Redbreast blended 15 år,459 kr, en pot still whisky med 46%, lagrad i viteksfat, Jag tyckte den var outhärdligt söt och vaniljig. 

Midleton very rare blended 12 - 25 år. 1350 kr, den dyraste irländska whiskyn som finns, mer intressant än god, doftade fläder/kattpiss. 
Jameson blended, 289 kr, den billigaste irländska whiskyn, bäst till irish coffe. Hygglig smak, lite rå karaktär.

Cooley malt 13 år, 995 kr, smakade lite oljigt, single cask 52,4% behövde spädas ordentligt. Hade aldrig betalat de pengarna för alkohol. Smakade ok. Jag tyckte den doftade rökigt, provningsledaren svor på att den aldrig sett rök. Blev mycket konfunderad, den LUKTADE rökigt basta! Inte lika mycket som Connemara men de tre andra sorterna doftade inte alls rök. Nu hittade jag inte taste notes för exakt den buteljering som vi prövade, men andra smaknoter från Cooley talar om medium peatey Connemara style... Kan whiskyoraklet haft fel, inte testat själv det han lät oss testa? 

Oljebyte och LHM byte på cittran:

Vid 114304 km bytte jag till Biltema syntetolja 5w - 40. Innan dess hade jag tagit loss LHM behållaren och rengjort filtren. Oljigare och slaskigare jobb får man leta efter. Dessutom var filtrena redan rena. Så det kändes lite dyrt att köpa 4l LHM för 360kr och få 1,5l över dessutom. Varför har de gjort det så bökigt? På CX:en var det tio ggr enklare. Sedan tvättade jag bilen hjälpligt och dammsög. Nu återstår det att byta antisjunkklocka och bakre fjädringsklockor, men det tar jag till våren. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar