onsdag 13 mars 2013

Så här går det nu

Å hur går bilen då?


För mig är detta ingen ironisk fråga när en obekväm tystnad uppstått, utan en i högsta grad relevant och angelägen undran. Svaret är sådär, antisjunkklockan på cittran är slut, alternativt läcker backventilen och bakfjädringen är ehum...hård. Detta måste åtgärdas, men jag vägrar lägga mig på backen ute i kylan om det inte är kris. Bilverkstan är inte att tänka på, äter ju knappast nudlar till lunch för att lägga de pengarna på verkstan. Sen har jag slutat köra som en biltjuv, tar det lugnt, 90 -110, försöker hålla mig på max 3000 varv. Skall se hur mycket mindre bensin den drar. Har hittills kört 61 mil utan att behöva tanka, tidigare körde jag max 61 mil och då var det på ångorna, nu har reservlampan ännu inte tänts, dvs ca 8,5 liter kvar. Knappt 1 liter milen har varit standard i vinter. Det går 65 liter i tanken. Radiomottagningen är sådär, skall kika lite i instruktionsboken och kolla trådar på Citroenakuten om detta.

Träningen då?

Rätt ok, fortsätter med skaten i väntan på att Pölder skickar ett par klassiska skidor i retur, men jag saknar klassisk åkning, det är mera vilsamt. Är skatebädden ojämn får man passa skidorna hela tiden, i synnerhet när det är isigt som nu. Cykelträningen inomhus går hyggligt, känns bra, men det är ju dödligt tråkigt att köra mer än en timme på rulle. Tyvärr finns det risk för tvåtimmarspass om inte våren kommer, möjligtvis att jag försöker knäcka lite skoterspår, dessvärre har jag inga dubbdäck på mtb:n. Tidsmässigt ligger jag bra till, siktar på 200h i år. Det är ca 35% mer än förra året och 10% mer än 2011. Egentligen är det bara att köra som ett bra vanligt år runt 160h men lägga till fyra - fem 3 - 4h pass och tre - fyra 5 -6h pass så är det lugnt. I praktiken behöver alltså ett pass i veckan juni - juli vara minst 4h. Det är inte omöjligt, men i praktiken har det visat sig svårt. Antagligen blir det till att späda ut distanspassen mer över resten av året. Nu väntas mera snö, får köra mera distans på skidor. I lördags joggade jag en halvtimma för första gången sedan i november, kändes ok, tog det lugnt, skall fortsätta att köra en halvtimma lätt en gång i veckan fram till våren kommer.
Skulle vilja kunna köra 13 - 14 mil på typ 4:10, själv, brukar nå till 12 mil på 4h en bra sommar.

Läsningen då?

Fortsätter knipa ett par sidor om dagen i "Och solen har sin gång". Läser kurslitteraturen - boken Kön och organisation är faktiskt rätt bra. Tenta om två veckor, klarade testquizen på första försöket, precis på gränsen , men ändå. Fattar inte att jag inte har mer lust att läsa på kvällarna, tittar inte ens på TV längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar