måndag 18 februari 2013

Nudlar och cykeldäck

30 paket nudlar = 95 spänn på thaibutiken, en lunch = 3 paket, varje lunch kostar då 9:50 kr. Mina lunchvanor före årsskiftet  kostade 78 kr/dag. Med 21 arbetsdagar i månaden sparar jag 1638 - 200 kr = 1400 spänn. På ett arbetsår gör det 15 500 kr. Nu är jag ju inte riktigt där än, hade elva matlådor för 25 kr st och två kebabdagar a´50 spänn. Men vänta bara!

Fördelen: billigt, ingen risk för viktuppgång, ser ut som en vinthund, solljuset går rakt igenom mina papperstunna kinder, tveksamt om det är en fördel...

Nackdelarna: ensidigt och trist, är alltid hungrig de sista tre timmarna på jobbet, äter mer hemma, näringsmässig härdsmälta med massor av glutamat, palmolja och konstgjorda aromer.

Blir lite nyfiken, kanske skall skaffa en våg, inte för att jag behöver ett BMI under 20 utan för att få reda på om jag är lika tunn som jag känner mig just nu.

Cykeldäck
Jag monterade nya däck på racerhjulen, Michelin Pro 3 på träningshjulen och Pro 4 på finhjulen. Märkliga var att det var så grymt svårt att kränga på däcken på träningshjulen, gick knappt med verktyg, medan det gick med fingrarna på finhjulen. Tror inte det är däcken i sig utan att fälgkanten är aningens för hög på Campagnolo ventohjulen. Fick punktering av verktyget tre gånger, jag är för rutinerad för detta, kan inte vara mitt fel bara måste vara dåliga slangar i kombination med dålig fälgkontruktion. Orkar inte redogöra för fälgbandsproblemen heller, vilken dret säger jag bara. Skall bara köpa tyska grejer eller möjligen kinesiska. Verkar som merparten av ingenjörskåren i västeuropa numera är bättre på uppfinningsstrategi och entreprenörskap än på att göra bra produkter. Vem kan teknik från grunden numera?

Bilunderhåll
På Cittran suger hydraulslangen till pumpen tjuvluft, det yttrar sig genom skum i hydrauloljebehållaren. Risk finns för luftbubblor i bromsarna, fick tipset att linda slangen med vulktejp. Har bytt till riktig slangklämma och köpt tejpen på biltema. Passade på att montera ett nytt oljefilter också, bytte inte olja, men hällde på mer syntetolja. Det är viktigt att inte byta all olja samtidigt till syntet i så gamla bilar som körts sparsamt, då släpper all klägg samtidigt.

2 kommentarer:

  1. Snälla, LEV inte på Kinanudlar. ALLT är nyttigare - gröt med kanel på, pasta med tonfisk, ja allt. Kinanudlar är nice bara ibland! Nog måste man spara, men hallå, glöm aldrig att njuta också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall försöka laga egen mat igen, fast budgeten är sträng. 10 spänn. Ris och böngryta :-)

      Radera