tisdag 4 december 2012

Skidor och fältapor



Nu ser jag fram emot en skidtur på frusna kärr mitt ute i skogen, ovanför bara månen och vintergatan. Ett par arméskidor är beställda. Först ordentlig grundvallning, sedan ut i kylan. Jag har en snöblus m/34 som passar stilen. Priset var hyggligt, en femhundring från Armyshopen i Umeå med bussgods . Pjäxfrågan är inte löst, kanske ett par m/90 kängor eller ett par nokiastövlar för skidåkning. Lundhags gör ett par superfina, men över tretusen är mycket för ett par vinterkängor även om de håller hela livet, de görs även i 52, ett jätteplus för mig.
   

Madshus Hypersonic Carbon Skate R 190cmStavar har jag, däremot behövs ett par rejäla lössnötrugor, arméstavarna är bra men alldeles för korta, jag har provat. En termos med varm dryck och en chokladkaka, då klarar man sig länge. Jag har tidigare skrivit om Nordenskiöldloppet, de fikade knappast ihjäl sig under sina 22 mil.

Raka motsatsen är skateskidorna jag beställt från Sport Conrad i Tyskland. Madshus hypersonic med xcelleratorbindningar och Fischer pjäxor. Nu hoppas jag att pjäxorna passar, storlek 49 kan vara för litet om de är små i storleken. Jag har egentligen 49, men det verkar inte tillverkarna förstå. Skateidén föddes uppe i Juhonpieti utanför Pajala. En släkting körde bara skate för det fanns alltid skoterspår men skidspåren blåste oftast igen ute på Vasikkavuoma. Han hade helt rätt, sen var föret väldigt tunnt förra året i spåren, många genomslag som plågade mina värstingskidor. Skatebädden var alltid bättre.
Sen är det ju lite kul med skate, jag har ju kört en del med vanliga klassiska skidor, men de hänger ju som ledsna trasor i bindningarna, nu är förhoppningarna höga på kontroll och fart.

Slutligen passade jag på att köpa två fältapor, eller fälttelefon m/37 som de egentligen heter, det blir kul att koppla upp till barnens lekstuga på sommaren, KOM IN OCH ÄT! ersätts av ett fint ringande. Har inte ringt i en sån sen 1995, 120 kr st, rena fyndet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar