måndag 5 november 2012

Mycket verkstad nu

Flytten till huset har inneburit massor av härligt arbete, i garaget, i trädgården och inne. Ett okänt antal saker har skruvats upp varav den senaste installationen av en lysrörsarmatur i garaget ledde till att jordfelsbrytaren löste ut. Nu lyser det emellertid fint.

I tur och ordning:

Saaben blev underkänd på besiktningen, två tvåor, dålig handbromsverkan och rostiga bromsrör bak. Eklunds bil & plåt i Sandviken fixade det vid 25185 mil. 3400:- och 200:- för ombesiktning. Samma dag skall dottern på ridning, hon åker med en kompis dit. Sen skall hon hämtas av mamma, tyvärr ringer min telefon och hon meddelar att bilen är död, den tänder inte, de står på en bussficka i Valbo och regnet faller ned. Jag tar taxi från lägenheten på torget till huset där Cittran står, vi har inte flyttat in ännu, kör och hämtar dem, två egna barn, en hustru och ridkompisen som skall bli hemkörd av oss. Dagen efter ringer jag bärgaren i ottan, han tar Saaben till verkstaden för 1500:- , de konstaterar att tändkassetten behöver bytas. 3700:- till. Nu går den fint igen, men 9000:- på 48 h i bilomkostnader tär i vart fall på mig.

Betydligt roligare var det att byta hydraulolja och fjädringsklockor fram på Cittran, den gamla oljan var gulbrun istället för grön. De främre klockorna satt ganska löst, det räckte med att hänga sig på kedjerörtången så släppte de. Resten var enkelt, jag förstår att många citroenister byter ofta, det går fort och fjädringen blir superskön efteråt. Sen skulle jag byta ackumulatorklockan, den sitter illa till mellan hydraulrör och kylare. Jag försökte att ta i hårt men hävarmen nästan rakt ovanifrån blev för dålig. Det blev till att lyfta bilen, ett par vedträn mellan domkraften och bilen gav extra lyfthöjd. Med rörtången om klockan och skaftet nedåt greppade jag verktyget med båda händer under bilen, satte knäna mot kofångaren och drog hårt men kontrollerat, klockan satt stenhårt, plötsligt knirkade den loss, sen är de ju lätta att lossa med handkraft. Bytet skedde vid 11000 mil. Innan dess bytte jag tomgångsregulator, det fanns snorbilliga på ebay av eftermarknadsmodell, 120 kr inklusive frakt! Dessvärre, blev det gängpaj på ena skruven i spjällhuset, men ta i trä den sitter med en skruv. Gängtapparna är hämtade från Karlstad, kanske tar det till sommaren.

Sen till det mindre roliga med Cittran just nu, jag hittade billiga och bra vinterdäck hos X - revolution i Årsunda, de monterade dem på alufälgar köpta på skroten. Dessvärre visade det sig vara sk Citroen activa fälgar, de kräver särskilda längre hjulbultar med platt skalle och bricka. Till skillnad mot original med konat säte. Efter att ha fått saken utredd på citroenakuten hittade jag ett set om 16 bult hos Örebro bildemontering. Med frakt blev det 438 kr, sen funkade inte kortbetalningen det blev ytterligare 45 för faktura. Så nästan 500 extra bara för att jag inte visste vad jag gjorde, lärpengar kallas det. Nu ligger dessutom en beställning på kamremsats och tre gasklockor till bakvagnen för 1545 kr från aep i England. Jag orkar inte räkna alla bilpengar snart, trots allt är det billiga, bra och kul bilar i jämförelse med en ny själlös tvålkopp.

Träning?

6h under hela oktober, sen var det väldigt kul att cykla Singlespeed SM igen, sist arrangerade jag själv. Det var 2009. 2010 och 11 missade jag det pga dålig planering. Nu ser jag fram emot 4x4min intervaller i garaget på rullen med jämna mellanrum.

Nattduksbordet

Där ligger fortfarande Imre Kertesz från Budapest till Berlin som jag köpte på bokmässan, påbörjad och styckevis fantastisk. Sen har jag påbörjat Knausgårds mastodontverk Min Kamp del 1.

Trädgården

Ny tag, för något som är nytt för mig. Jag har inte jobbat med trädgård sedan sista sommaren på Eklandia fastighets AB år 2000. Men jag gillar det, man ser resultatet och det blir fint, det är få saker jag kan jobba med i fem timmar utan att tänka på tiden. Nu är löven uppkrattade, äppelträden beskurna, lökarna satta och trottoaren utanför sopad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar