söndag 9 september 2012

Frankofil - oui!

Nu är jag med Citroen igen, jag har fått den och den går riktigt bra utom på tomgång när den är kall. Skall prova att köra den litet först innan det blir beställning av ny tomgångsregulator. Det kan vara så att den är lite seg för att bilen knappt använts de sista åren. Bilprovningen gav den blank papper, inte ett påpekande ens. Tror aldrig det hänt med någon av mina bilar tidigare. Det saknas vinterdäck, men Blocket är öppet, fyrbultade original alufälgar står på vill ha listan. Motorrummet är riktigt skitigt, skall bli ett nöje att göra rent där. Under resan från sundsvall om 22 mil gick det åt ca 16 l bensin, dvs ungefär 0,72 på landsväg, återstår att se hur den går i blandad körning. Vid 110 km/h är det ca 3100 varv med en 2 liters motor, det kan stämma, sen att saaben ligger på 2500 varv kan man tacka turbo och 16 ventiler för.

Sen är medlemskap i Citroenklubben ett måste, man vet aldrig när frankofil solidaritet kan behövas. Jag har inga illusioner, saker kommer att sluta funka och behöva fixas, förr eller senare, det är en bil och det är en Xantia med 19 år på nacken. En 94 års modell uttagen i augusti 1993.

Sundsvall bjöd på Stenstadendagarna, vi åkte veteranbrandbil, tittade på världsomseglaren Lunkentuss och var på guidad visning av de pampigaste husen. Tillslut kändes en viss mättma på Oskar Knaust liv och leverne.

En veckas vila sedan förra träningspasset gjorde att det var lätt att ta i på dagens löppass i Bosvedjespåret. 8,4 km på 43,52min inklusive två minuters vila mellan varv två och tre. Var uppe på maxpuls under en halvminut i backen på tredje varvet, trodde jag hade 175, men det var 176, fanns det mer? Kanske nåt slag till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar