onsdag 28 mars 2012

Gävlefunderingar

Följer på avstånd mitt gamla jobb, jag saknar mina kollegor och mina elever. Det är ett fantastiskt yrke att vara lärare. Just nu börjar den mest arbetsamma tiden i skolan. Men det är också den finaste tiden på arbetsåret. Eleverna kan mest, förstår arbetssätten och har vuxit, särskilt åk tre eleverna, nu är de flygfärdiga. Bara det bästa återstår, en del ansträngning, en del tårar och massor med lättnad och glädje.

Den här veckan har jag intervjuat och skrivit på min utredning, det är också kul. Känner att jag lär mig nya saker nu, den där kunskapsmojon börjar ticka så smått igen, känns bra. 

En bra händelse: var ute och cyklade på väg mot Älvkarleby, passerade en kvinna i proffsiga cykelkläder som stod böjd över styret och knappade på sin mobiltelefon. Ville inte stanna, antagligen kör hon för långsamt ändå. Ett par kilometer senare upptäckte jag att det låg någon bakom. Det var ingen kvinna, han hade bara långt hår och var spensligt byggd. Sedan fick vi en fin cykeltur ihop. 

Nattduksbordet: Nordenskiöldloppet 1884 - historien om världens hårdaste skidlopp. 22 mil, Jokkmokk -Kvikkjokk -Jokkmokk. Bara för att Nordenskiöld var tvungen att bevisa att människor visst kan färdas över 40 mil på 57 timmar. Resan till Grönland falsifierade hans tes att det fanns grönskande land i mitten av Grönland. Beställde skriften från Ajtte - samemuseet i Jokkmokk. Vi var där 2004, ett fint museum. Men! På kommunens hemsida finns en rubrik i navigeringsfältet som heter Nordenskiöldsloppet men den leder ingen vart. Håller de på att starta upp ett nytt lopp, som skall bräcka Vasaloppet? Äldre och längre. Kanske världens första skidtävling. 

Läser också Jörn Donners bok om Mannerheim, han försöker skapa en mänskligare bild av marskalken. Inte helt säker på att han lyckats, Mannerheim är gåtfull, det finns något väldigt folkligt över denne lyxlirares äventyrliga liv. Antagligen är det vårt kollektiva minne som demokratiserat honom.

Bussen:  varje morgon 6:57 går buss 41 från rådhuset. Jag vet vilka som skall vara med bussen, men nu börjar det dyka upp en massa andra löst folk. Har ni inte orkat gå upp tidigare i mörkret? Passar det nu när det är varmt och ljust? Inga riktiga hardcorependlare, har ibland inte ens 30 dagarskort. Om ett par år tillhör jag eliten, som han med svarta mössan och hon med röda jackan. En ytterligare reflektion kring bussen, vem f-n kliver någonsin på vid Karlsborg? Kan man inte bara ta bort den hållplatsen, sjukhuset Rv80 duger bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar