söndag 5 februari 2012

Skidåkning

Gävle har fått snö nu och Astrid har gått i slalomskola. Jag har kört längdskidor ett par gånger i Hemlingby med tillhörande lunch i stugan där. Deras sopplunch för 65 kr är så god och prisvärd. Flera sorters hembakt surdegsbröd, stort salladsbord och tre matiga soppor att välja på. Spåret har haft lite tunnt med snö men det är i precis min stil. 2,5 km inga hårnålar och inga mördarbackar. Håller spåren är det bara att staka och diagonala i uppförsbackarna. Nu är det ju rätt många med bristande vallakunskaper som saxar sönder spåren men med bättre snötäcke kommer i vart fall ett av spåren hålla.

Igår provade jag skidstavallen, det är Gävle skidkamraters skidstadion. Det var 13-14 grader kallt och en mindre skateskidtävling pågick. De hade inte dragit några spår utan bara en skatebädd, det gick ok ändå. Stannade och växlade några ord med en funktionär. Hon sade att det var bra träning för balansen, och det stämde. Körde bara 2,5 km spåret, de hade satt grankvistar mellan mötande spår in på stadion, snyggt jobbat.

Astrid har gått tre lektioner på skidskolan nu, efter första lektionen strålade hon, sade att hon älskade slalom. Efter andra lektionen hade hon fått åka lift två gånger, kommit högre upp i backen. Hon gillade inte längre slalom, var rädd. Nu efter tredje lektionen säger hon att hon vill sluta, vi fick avbryta innan den var slut. Jag förstår att gruppen behöver utvecklas snabbare, men för Astrid hade det räckt med att bli uppdragen 20 - 30 m, åka genom några bågar och känna sig duktig, ha kul. Upplägget och hur det nu blev med köer och liftar kan också diskuteras. Allt jag vet är att när barn genomgår en så negativ utveckling. Då är något fel. Fjärde lektionen blev helt perfekt, Astrid var jätteglad, klarade av liften och småttingarna hade backen för sig själva. Ett väldigt bra avslut som tände hennes skidåkarlust igen.

Jag har hunnit med två tillfällen till slalomåkning själv i Hemlingbybacken. Mina gamla icke carv skidor i 2m klassen funkar väl att åka på, men jag har faktiskt beställt ett par såna här från Sport Conrad. 182 cm hyfsat snälla storslalomskidor, inga riktiga racelagg trots namnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar