måndag 13 februari 2012

Sista dagarna

30 dagarskortet tre zoner med X trafik är inköpt. Imorgon påbörjar jag min anställning som nämndsekreterare och utredare i Sandvikens kommun. Det skall bli spännande att göra något helt annat än att undervisa. Samtidigt känner jag en slags identitetskris. Vem är jag nu? Hur stor del av mig är lärare? En väldigt stor del tror jag. Samtidigt var det här ett gyllene tillfälle att byta bana, om det är för resten av livet vet jag inte än. När jag ser ungdomar på stan känns det i hjärtat, det är sån livslust och en så fin tid för många under gymnasiet.

De här veckorna sedan årsskiftet har varit min längsta tid av arbetslöshet sedan sommaren 1996. Det är lite mer att göra som 37 åring än som 22 åring. Då cyklade jag vätternrundan och målade taket med pappa, sen åkte de på bussresa till Ungern medan jag var kvar hemma och slipade och lackade trappan. Sen kanske jag var med dem till Björkö, minns inte längre, men utfattig det var jag. Nu gick det ingen nöd på mig, lämna och hämta barnen, städa, handla, laga mat, åka skidor, surfa och utforska staden.

Träningsmässigt är det ok, har tagit det lugnt, hygglig kondition och utvilad. Slalomåkningen på mina nya carvingskidor gav träningsvärk i vaderna, men det var onekligen ett lyft med ny utrustning. Nu känns pjäxorna plötsligt för mjuka...

Gästrikecupen i mtb drar igång 17 april, tills dess finns det lite att slipa på. Skall ta med Cornelias mtb från Karlstad liksom min och Astrids cykel. Det finns ett cykelförråd, i värsta fall får vi väl låsa in dem i vindsförrådet. Cupen består av 14 deltävlingar, jag tror inte jag kommer vara med på mer än en handfull, hänger på upplägg och min form.

11 - 12 juni arrangerar friluftsfrämjandet en halv Fjällräven klassiker, dvs 5,5 mil vandring på gästrikeleden från Hedesunda till Hemlingby. Det börjar klockan 9 på morgonen. Det hade varit kul att vara med, 12 timmar är rimligt tycker jag. Så att jag slipper övernatta. Det skall vara en vandring inte ett ultramarathon. Det är en viktig skillnad för mig även om många säkert springer hela vägen. Men jag vill GÅ en längre sträcka för en gångs skull. Två 30 km soldatprov har jag gått, då har man en AK över axeln, hjälm och stridspackning. Dagen efter mitt första soldatprov, som 18 årig otränad ofullvuxen hemvärnsungdom kändes det som knivar i benen. Tror aldrig jag varit så öm i kroppen någonsin vare sig förr eller senare. Vi får se hur det blir med detta.

Bilunderhåll: trodde turbon höll på att ge sig, tyckte bilen rykte väl mycket men det tycks bara vara det kalla vädret. Oljenivån var låg, den har dragit 1 L på 700 mil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar