fredag 20 januari 2012

Stadsutveckling

Nu har jag plöjt ett par böcker om Gävle och promenerat runt och kikat på alla äldre byggnader.
Vad är det som gör att städer var vackrare förr? Var det bara själva husen? Nej, det är lika mycket miljön runt om som förfular. Ta bort flertalet BILAR, ljusskyltarna med lysrör, trottoarpratarna, sophusen i tryckimpregnerat och återplantera alla träden längs esplanaderna så har vi tagit ett första steg. Nästa steg är att styra stadsplaneringen mot fler bostäder i staden, bostäder som är öronmärkta bilfria! Nu till min poäng, bilarna skall bort från innerstaden, men inte bort från våra liv. Varför inte skapa parkeringshus vid in/utfarterna till staden? Ta bort alla parkeringsplatserna i centrum, inför rätten att stå gratis i 10 min överallt istället. Sen är det ett elände med de här gågatorna, ta bort dem och gör riktiga trottoarer istället så att gatan kan användas av cyklister och bilar. Parkeringshusen skall byggas om till bostäder.

Biltullar skall införas som skyddar staden, tullarna skall gå direkt till kollektivtrafiken. Å andra sidan är ju parkeringen gratis under 10 minuter så hämta och lämna går ju utmärkt. På lite sikt skall de största busslinjerna ersättas med spårvagnar. I Gävle som redan har en stark järnvägskultur är det en självklarhet.

Finns det negativa konsekvenser av det här? Nej är mitt svar, inte så länge som bostäder prioriteras framför kontor och affärslokaler. Uppenbarligen råder en obalans just nu, mängder av affärslokaler i centrum står tomma. Inga butiker kommer överleva där så länge som plåtlador i Valbo fortsätter att poppa upp. Det behövs fler människor som BOR i staden.

Så här skulle jag vilja ha biltullen och parkeringsförbud längre än 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar