lördag 12 november 2011

Vi har hittat ett hus!

Ett hus i rätt område som uppfyller alla våra kriterier.
Det är möjligtvis i minsta laget, drygt 150kvm, men resten stämmer, det är tom byggt samma år som vårt nuvarande hem. Det är renoverat men långt ifrån originalstil, exteriört är original ett måste, inget tryckimpregnerat, ingen parabol, inga träaltaner och naturligtvis en färgsättning som passar husets ålder. Invändigt är det bättre, inget jag direkt känner att jag måste ändra på, utmaningen blir att få plats med alla cyklar och en verkstadsbänk. Nu är jag lite mer yteffektiv än min far, 2x2m räcker för mig. Sen ser jag på fastighetskartan att det funnits ett litet uthus, det behöver återuppbyggas för att få plats till trädgårdsmöbler, klippare och andra redskap. Vi pratar målad masonit med korrugerat plåttak. Till trädgårdsbordet behöver jag en radio modell mindre av trä, innehållet skall naturligtvis vara toppmodernt. Trädgården består av gräsmatta och några mindre träd. Runt huset skall en steninfattad rabatt anläggas med en smalare grusgång runt. På södersidan kanske ett päronträd på spalje. Osäker på vilka prydnadsväxter som klarar växtzon 4 bra. Biluppfarten är asfalterad, det är ju praktiskt om än inte vackert, ingen åtgärd. Men visst, grus hade varit mera stilenligt, gärna med lite smått ogräs att ta med hackan. Det finns inget garage vilket kanske är lika bra. På 30 - talet hade vanligt folk inte bil alls så det kan inte bli original med garage. Sen är ett potatisland och ett rejält klädstreck nödvändigt. Staketet är inte heller stilenligt, det skall antagligen vara rak kant, fundersam på färgen, tror inte vitt var så vanligt bland små tvåfamiljshus från den tiden. Klädstrecken skall vara uppmonterat mellan två böjda grönmålade 2 tumsrör med 190 cm höjd. Studsmatta är big no no.

Bytte till vinterdäck idag vid 235060 km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar