måndag 19 september 2011

Att göra Gävle

Vi åkte till Gävle för att känna in staden och spana lite på tänkbara områden för bosättning. Lördagen bjöd på fantastiskt väder, staden firade europeiska trafikantveckan med gratis buss till alla som visade bilnycklarna. På torget var det BMX uppvisning, starten för Gästrike runt på cykel och MHF var där med sin voltande bil. Jag satte mig naturligtvis i bilen för att lära mig att ta mig ur en uppochnedvänd bil. Hängande i säkerhetsbältet med huvudet nedåt i en Renault Clio. Jag skrattade mig kraftlös, tillslut fick jag upp fötterna i taket och kunde koppla loss mig som instruktören förklarade. En nyttig lärdom.

Staden har fortfarande en blandning av det riktiga Sverige och det stockholmifierade kaffelatteidealet. Det finns butiker som inte tillhör de stora kedjorna samtidigt som de övriga inte är trendiga. Ganska befriande på det hela taget. Avstånden är korta, aningen längre än i Karlstad men i grunden är staden ungefär lika stor.

På hotellet läste jag Gävle Dagblad och Arbetarbladet, vanliga svenska landsortstidningar, något bättre än hemstadens VF och NWT, framförallt mer egenproducerat material och mindre TT/spektra. De är även sjudagarstidningar till skillnad mot hemstadens.

Biblioteket var rätt litet men helt ok, närmast fullsatt pga läsecirkeln som gav bort 4000 böcker av gävlebördiga Agnes von Crusenstierna. På stan körde bussar från 40 -70 talet folk till järnvägsmuseet. Vid hotellfrukosten satt Bosse Bildoktorn vid grannbordet. Från centralen avgick rälsbussar med samma desination.

Boulognerskogen och stadsträdgården var fina, barnen gillade lekparken, trafiken störde lugnet tyckte jag. Vi åt middag på en mexikansk restaurang, sombrero på huvudet och svinstark habanerosås till fajitan. Gott och trevligt.

Söndag klockan 09:00 bad på fjärran höjder, allt var bra utom bastun som man satt för lågt i. 50 m utebassängen var varm och skulle så vara till 2 oktober. Det rök om den. Stort plus, dessutom var det få besökare så tidigt på dagen. Ett bra bad för hela familjen, mycket mera prisvärt än Sundsvalls himlabad om man inte älskar vattenrutschkanor.

Jag gillar Gävleborgs länsmuseeum, fin konstsamling, intressant utställning om modernitet och de stora lokala fabrikerna. Barnavdelningen uppskattades, särskilt cirkusdelen. I bilen hem läser jag broschyrer, bl a Järnriket, om brukskulturen, riktigt bra skriven av museifolket. Kommer använda texter därifrån i undervisningen.

Var kommer vi hamna i staden då? Ingen aning, det finns flera områden som är intressanta, men vi har en toppfemlista i vart fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar