tisdag 2 augusti 2011

Semester & Polizeiwagen

I Danmark hände det, passagerardörrens gångjärn hade rostat av. Dörren hängde 4 cm för lågt och enbart i sitt övre fäste. Vi fick gå in från förarsidan och åla oss över. På vägen hem ville Kajsa få lite luft alldeles innan vi skulle åka av färjan. Dörren hängde ned och måste lyftas upp utifrån och stängas. Då svor jag några eder, men ett rask skutt ut så hängde jag dit den.

Hemma igen försökte jag laga gångjärnet men den fastrostade sprinten hade blivit ett med dörren och av någon outgrundlig anledning är inte gångjärnen skruvade utan svetsade i dörren. En ny dörr var enda lösningen. På bildelsbasen ville de ha mellan 1500 och 3000 kr för en tom dörr, dvs utan ruta, centrallås, insida och elhiss. På blocket hittade jag en säljare i Skövde som hade en skrotad bil. Han ville ha 500 spänn för en komplett dörr utan backspegel. Klockan 10 åkte jag från Karlstad, klockan 16:00 satt den nya dörren på, en Scarabégrönmetallic i fint skick. Det var en verklig glädje när jag såg låsknappen sänka sig efter ett tryck på fjärrkontrollen - allt funkade!

Med vit bil och grön dörr påminner Saaben nu om en tysk polisbil. Rätt snyggt faktiskt, den gamla hade ju rost nedtill dessutom. Mätarställningen var 229000 km .

Sedan fanns det en del smårost kring bakskärmarna, så kallad "Saabrost". Jag plockade bort sidokjolarna och tog fram slipmusen. När allt var plåtrent målade jag på vit Hammerit. Samtidigt passade jag på att slipa och måla dragkroken svart. Nu är den snyggare än på länge. Ett tips! Slipmusen funkar bra, jag har provat flera hörnslipar som lovar mycket, men den här funkar faktiskt, dessutom kan man byta delar av slippappret, smart.

Semestern på Gotska Sandön var härlig, helt lugn överresa, maten räckte väl, vädret underbart och baden fantastiska. 30 km sandstrand att dela med max 130 människor. Var får man det utom på Sandön? På hemresan gungade det ordentligt, de flesta blev dåliga, personalen på båten var riktiga hjältar som tappert bytte spypåsar i tre timmar. Jag klarade mig, he he he.

Sista etappen på årets semester blir några dagar i Sundsvall, på onsdag den 10 börjar arbetsåret, känner ingen som helst ångest, blev aldrig riktigt utarbetad i år och sol och bad har vi fått i massor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar