fredag 1 juli 2011

If it ain't broke, don't fix it

Ibland vill jag vara duktig, igår var en sån dag. Bilen startade inte, det var +27 grader och jag var övertygad om att det var vevaxelgivaren. Klassiskt saab-fel. Köpte en sådan för 853 kr, hade ett helvete att få loss skruven, köpte ett nytt 1/4 tum hylsnyckelset för 379 kr, bytte givaren, men bilen vägrade starta. Cyklade iväg till Biltema köpte startgas för 50 kr, testade och bilen gick några sekunder. Bränslefel alltså, kollar säkringar och öppnar relähållaren under instrumentbrädan, kollar bränslepumpsreläet, testar med ett annat, ingen skillnad. Jag ger upp, det blir verkstad.
8:15 i morse, ringer Wafab, får tid. De berättar att givaren byttes 2006...
8:20 ringer bärgaren, som kommer 8:40. 9:00 är bilen inlämnad. 1250 kr fattigare.
13:30 telefonsamtal från verkstaden, "det är bränslepumpen, kostar ca 6000 kr inklusive arbete, skall vi fortsätta?" Ja gör det.
15:00 hämtar bilen, får 10 % rabatt och allt landar på 4993 kr.
Vid 226392 km är alltså bränslepump och vevaxelgivare bytt. Nu har jag en bättre begagnad i reserv. Skall sluta försöka vara duktig, en burk startgas från början så hade jag sparat en tusenlapp. Lärpengar, bit ihop och glöm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar