måndag 11 april 2011

Försvinner bort

Jag har hela livet vetat att jag är född i fel tid, 1920- talet är min tid. Det bästa av två världar, idag är allt inom räckhåll men det smakar samma sak, resten är farligt. Vad värre är, berättelserna har dött, ingen kan berätta någonting. Det är som rebelledaren säger i Black Hawk down, "ni lever långa händelselösa och tråkiga liv". Ingen konsumtion i världen kan ändra på detta, endast världen själv kan förändras.

Några toppar: 70 km i lördags, medvinden hem var fantastisk, låg runt 40 från Hynboholm till Råtorp. 70 km i söndags, värmen, nästan för tjockt klädd. Ny favoritrunda, kan gå på 2h en riktigt bra dag.
Första utefikat i trädgården.
Eleganten från vidderna - dokumentären om Eddie Meduza.
Dokumentären om när Finlands sak var vår. "Ursäkta att jag inte hört av mig på länge" - "Det är ingen fara, riktiga vänner har man i hjärtat, det är de halvgoda djävlarna man måste passa på" Uttalat med finlandssvensk malmklang.

Nattduksbordet: fortsätter med 1918 - om finska inbördeskriget. Intressant hur regeringen krumbuktade sig för att skapa lagutrymmen som inte fanns eller var tillämpbara. Det mest pinsamma för den unga finska nationen var att de saknade kompetensen att styra. De var helt enkelt inte regeringsdugliga, de döda röda blev åsyna vittne till borgerskapets oförmåga. Däri låg det enorma raseri den vita sidan visade efteråt. De rödas största misstag var att de alltför sent insåg att de vita tänkte göra sig av med vittnena, de kunde själva ha betett sig likadant och straffet hade sannolikt blivit mildare, för det kunde inte bli hårdare.

Till sist: belgaren Johan van Summeren vinner Paris Roubaix solo efter en lång utbrytning, han är 197 cm lång, klart längst av alla som någonsin vunnit. Sadelns höjd påminde om min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar